Har fjernet et spjeld i skorsteinen, noe som har resultert i et hull som er cirka 20 centimeter bredt og 1-2 centimeter høyt. Hvordan kan jeg tette dette på best mulig måte?
Røykkanalen brukes ikke, og jeg har ingen planer om å bruke den, men jeg vil ha muligheten hvis jeg ombestemmer meg i fremtiden.

Tar gjerne imot tips!

• Et lite hull i en murvegg etter at et spjeld ble fjernet, ca. 20 cm bredt og 1-2 cm høyt. Veggen har en ru, hvit overflate.
  • Hull i murvegg etter fjerning av spjeld, ca. 20 cm bredt og 1-2 cm høyt, med murstein synlig bak skadet puss.
Sist redigert:
Er det virkelig ingen her som har peiling på dette?

S
Du får fuge med mørtel og en fugesparkel.
Så jevne ut så det blir jevnt. Med en pussmørtel type c. Du kan "jukse" med samme mørtel.

Strukturen er jo dog vanskelig å matche.

C
S sinuslinus skrev:
Strukturen er jo dog vanskelig å matche.
Ja, skal man få det der pent bør man nok skrape bort noen centimeter maling rundt kantene så at man kan pusse i nivå med eksisterende puss og deretter male med samme teknikk som eksisterende overflate.

Takk!
Utseendet er helt uviktig, murstocken skal bygges inn med stålstendere og gips.

Hvilken mørtel anbefales?

Claes Sörmland
Skrap rent fra sot og løs puss med et jern.

Støvsug.

Fukt med en blomstersprøyte.

Lag noen passende spisse teglfliser med en murerhammer og en teglstein på forhånd.

Bland en liter mørtel (C-mørtel eller kalkmørtel), Ganske løs.

Slå i mørtelen i hullet slik at det virkelig fylles ordentlig. Bank forsiktig inn teglflisene i mørtelen.

Dra av med murskjeen.

Vent litt og legg på litt mer mørtel når alt har satt seg. Dra av med skjeen.

• Liker
cpalm
  • Laddar…
Tusen takk!
Kan dette bruket funke?
https://www.byggmax.se/putsbruk-c-p0113

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:

Støvsug.

Væt med en blomstersprøyte.

Lage noen passende spisse mursteinsfliser med en murerhammer og en murstein på forhånd.

Bland en liter murmørtel (C-bruk eller kalkmørtel), Ganske løs.

Slå i murmørtelen i hullet slik at det virkelig fylles ordentlig. Bank forsiktig inn mursteinsflisene i murmørtelen.

Dra av med murskjeen.

Vent litt og legg på litt mer murmørtel når alt har satt seg. Dra av med skjeen.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:

Støvsug.

Væt med en blomstersprøyte.

Lage noen passende spisse mursteinsfliser med en murerhammer og en murstein på forhånd.

Bland en liter murmørtel (C-bruk eller kalkmørtel), Ganske løs.

Slå i murmørtelen i hullet slik at det virkelig fylles ordentlig. Bank forsiktig inn mursteinsflisene i murmørtelen.

Dra av med murskjeen.

Vent litt og legg på litt mer murmørtel når alt har satt seg. Dra av med skjeen.

• Liker
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Anaxes skrev:
Tusen takk!
Kan dette bruket funke?
[lenke]
Det funker nok i og med at hullet er så lite. Ellers har pussmørtel litt finere ballast (sand) sammenlignet med murmørtel men er ellers samme sak.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.