...til å begynne med. Jeg har fått lov av elektrikeren til å gjøre dette selv!
Jeg trenger å trekke flexslange i undertaket på kjelleren. Mitt spørsmål er hva som påvirker bæreytelsen minst:
Frese ut ca. 16mm i underkant av bjelkelaget eller 16-17 mm hull lenger opp i bjelken.
Hullet eller utfreseingen skal gjøres nær ytterendene, så det er ingen svekkelse som vil gjøres nær bruddtiden i midten...
Jeg har også behov for å gjøre det samme for 25 mm pex for oppvarmingen. Dog ikke i samme bjelker.
Hva sier dere som kan regne på dette.
Huset bygget -43 så det er skikkelige friske bjelker!
Jeg trenger å trekke flexslange i undertaket på kjelleren. Mitt spørsmål er hva som påvirker bæreytelsen minst:
Frese ut ca. 16mm i underkant av bjelkelaget eller 16-17 mm hull lenger opp i bjelken.
Hullet eller utfreseingen skal gjøres nær ytterendene, så det er ingen svekkelse som vil gjøres nær bruddtiden i midten...
Jeg har også behov for å gjøre det samme for 25 mm pex for oppvarmingen. Dog ikke i samme bjelker.
Hva sier dere som kan regne på dette.
Huset bygget -43 så det er skikkelige friske bjelker!
Sist redigert:
Takk, da er det jo klart som korvspad! Blir til å lage hull, siden urtagen burde gjøres på oversiden, om jeg tolket teksten rett. Nå vet jeg jo ikke om det er "klassat" virke de har brukt -43 😄 men jeg følger anbefalingene!
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Altangolv 15 år gammalt – behöver jag underhålla eller låta vara?
Altan & Uteplats -
Jotuns lady supreme halvblank eller superblank, erfarenheter?
Färg, Måla & Tapetsera -
Spisbibeln 2025: Koppla in spis, häll eller ugn
Artikelkommentarer -
Kvisthål i panel eller ohyra?
Tak & Vind -
Behålla brf eller göra om till privat villa?
Bostadsrätt