Jeg lurer på om noen med ekspertise kan gi litt tips & triks.
Vi skal renovere et gammelt hus fra 1937 som er bygget i murstein, nesten kvadratisk hus som er en 2,5 etasje (etasje 2 har rette tak).
Jeg liker rom med ekstra høyt tak og går derfor med tanker om å gjøre stuen ekstra høy ved å fjerne gulvet i tilsvarende del i etasje 2. Dette vil gi meg en høyde på ca. 6 meter (3+3). Stuen er 4x5 meter & rommet i etasje 2 er i samme størrelse.
Så vidt jeg har forstått, skal det ikke være umulig. Hvor sensitivt er det egentlig å fjerne 1/5 del av etasje 2?
Hvor stor er risikoen for at ytterveggen i stua kan få en knekk når trebjelkelaget ikke står imot?
Finnes det enkle løsninger man kan ta i bruk, f.eks. stålprofiler for å forsterke ytterveggen?
Jeg synes ikke man kan gjøre så med godt resultat i et så begrenset rom. Det vil bli oppfattet som en sjakt. Fordi det er et plankehus er bjelkelagene flettet sammen med ytterveggene. Virkelig sikker på konsekvensene av et fjernet bjelkelag blir man først når det er gjort.
Hei Justus, Mener du at det ikke vil oppleves fint siden området er for lite? Og at jeg ikke vil kunne se hvor sikkert det er før jeg har fjernet gulvet? Hva mer av ustabilitet kan man forvente seg når man fjerner en del av bjelkelaget i denne sammenheng utover mulig knekk på yttervegg?
Gulvbjelkelagene ligger for øvrig vertikalt om man ser på tegningen.
Et rom trenger å være som en kube for at man skal kunne verdsette den store takhøyden. I ditt tilfelle vil det oppleves mer som en heissjakt. Jeg tror dessverre at huset er for lite for dine ambisjoner i denne henseende. Selv har jeg et rom med tre meter til taket, oppnådd gjennom en utbygging med et lavere gulvnivå enn resten av huset. Kan kanskje være en modell for deg? Gulvbjelkene i mellombjelkelaget er inført i ytterveggen og hjelper til å stabilisere. Tar man bort bjelkene må de erstattes på annen måte. Det kan være vanskelig å se hvor man gjør det på best måte før veggene er frigjort. Misforstå meg ikke. Høy takhøyde tilfører mye når det får ta det rommet som trengs.
Min utbygging på 3x6meter har en høyeste takhøyde på 3,6meter. Det ser ikke i det hele tatt ut som det heissjakten jeg var redd for at det skulle oppfattes som. Men 6meter?
Hvorfor ikke flytte opp bjelkelaget så takhøyden blir passe høy. Deretter får du et rom med lavere takhøyde oppå. Ikke vet jeg hva det kan brukes til? Lager? Soveloft?
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.