Snailman
Det var visst ikke så lett dette her...

om man f.eks. skal ha 2.70 i takhøyde så finnes det jo utegips i mål 1200x2700, men om man lar en slik gå fra undersiden av svillen til oversiden av bjelkelaget, så blir jo takhøyden på innsiden 2,70 - glespanel 22mm (for strømmen) - paneltak ??mm deretter går jo tykkelsen på gulvbelegget bort også. Så da blir det jo ikke 2.70 i takhøyde, men flere cm mindre?

Er det slik man gjør?

Mikael_L
Nei, akkurat, men noe kronglete skal det vel være når man skal bygge hus, eller hva ;) :D

Jeg tror det er vanskelig å unngå å måtte kappe noen gipsskiver et eller annet sted.

Her diskuterer vi dette problemet, men kun innervegger, ingen utegips er involvert.
http://forum.byggahus.se/loesvirke/72082-reglar.html

Snailman
Jo, jeg har vel havnet der et sted... men hvis man vil at isolasjonen skal stemme bør man helst ha cc 600, det angir jo også gipsprodusentene at man skal ha for deres plater... men 2700 blir jo passende 4x600+300

Før jeg bestemmer meg for hva jeg skal gjøre, vil jeg gjerne vite hvordan husfabrikkene pleier å gjøre det?

Jeg har jo i mitt 20 år gamle hus litt over 2.40 i faktisk høyde innendørs (mellom takplate og gulvflate altså)

Har sett at det finnes utegips som er 3000 også... skal sjekke litt hva som pleier å finnes på trevarehandler, ellers får man vel bestille hjem, men ikke så gøy hvis de er mye dyrere, å montere dem liggende i stedet liker jeg ikke helt, foretrekker stående skjøter fremfor liggende.

Jeg må jo også bestemme hvordan jeg gjør med ytterveggen over hammerbåndet, om jeg setter slik der spredt panel eller om jeg lar panelet gå opp til råsponet på taket. Og hvordan jeg gjør på gavlene, ekstra lange bord eller skjøt på veien...

Så det var en stor mengde beslutninger man må ta...

Snailman skrev:
så det var en stor mängd beslut man må ta...
Jepp, akkurat sånn er det å bygge hus!

Mikael_L
Men utegipsen Skal du vel ha stående :confused: Og så cc60 mellom stenderne ...

Eller vent nå, nettopp, du tenkte å ha liggende 45x45er utenpå, ikke sant?

Når det gjelder vegg mot tak tilkoblingen, har du tenkt å ha en luftspalte under rupanelen?

Snailman
  • En 3D-modell av en veggstruktur med stående og liggende gipsplater, viser et innvendig rammeverk av 45x45-stendere for byggprosjekt.
Snailman
Jaha, får si at jeg liker dette programmet, men det er en del å lære seg, så jeg får kanskje ta et steg tilbake og endre på hvordan jeg skaper og navngir de ulike delene, men takstolene duger nok som de er..:p

Man må jo også ta hensyn til om man vil minimere tilkapping av isolering...

så jeg kommer fram til at det ikke går å få alt til å stemme, så jeg skulle gjerne vite hvordan man har gjort hos noen ulike hustillverkare.

altså, avstand mellom hammarband og syll, høyde på utegipsskiva, og høyde på osb/gipsskive på innsiden, og hvor høyt fra palatta på mark man montert skiven, osv...

• Bygningsmodell av et hus med takstoler, viser tverrsnitt av strukturen med detaljert tak og veggkonstruksjon.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.