Hei, jeg trenger litt tips og refleksjoner!

Vi har en gammel økonomibygning på vår eiendom, hvorav et rom er isolert.
Romet er anslagsvis 3,5 x 3 meter med betonggulv med en brønn. I rommet finnes det en ventilasjonskanal i taket samt en mursteinspipe med ventilasjonskanal også der.

Over rommet er det et uisolert loft, sannsynligvis et tidligere høylåve, det finnes ikke noe gulv, og overflaten består av høyrester og for det meste sagflis. Samt en, hva antar, er en dampbarriere i form av plastduk.
Hvis jeg nå vil gjøre i stand rommet til et gjesterom, er det noen mening i å fjerne all den jævla sagflisen og bytte ut med moderne isolasjon, eller kanskje kan man la det være og bare spikre på et gulv på bjelkelaget på loftet?

Legger ved 3 bilder av loftet.
Den ene veggen består også av sagflis.
 
  • Loft i gammelt bygg med spredt sagflis og treplanker, delvis opplyst med synlige bjelker i taket.
  • Loftet som viser sagflis, høyrester og en blå ledning. En treplanke og papirstykke er synlige blant materialene.
  • Loftet viser en uferdig gulvflate dekket med halm og spon, omgitt av treplanker og bjelker, med en blå plasttape på høyre side.
Det går prinsipielt bra å spikre på et gulv uten å bytte isolasjon, men:
Det forutsetter at det eksisterende isolerte rommet er oppvarmet året rundt (bør nok være >15C), ellers vil plasten være på den kalde siden av isolasjonen med påfølgende risiko for kondens og mugg, samt at gulvet kan bli litt kjølig.
Sørg for å spikre igjen ordentlig i kantene så ingen gnagere kan ta seg inn i bjelkelag, vegger eller tak.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Det går prinsipielt bra å spikre på et gulv uten å bytte isolasjon, men:
Det forutsetter at det eksisterende isolerte rommet er oppvarmet året rundt (bør nok være >15C), ellers vil plasten være på den kalde siden av isolasjonen med påfølgende risiko for kondens og mugg, samt at gulvet kan bli litt kjølig. Sørg for å spikre igjen ordentlig i kantene så ingen gnagere kan komme seg inn i bjelkelag, vegger eller tak.
Okei, takk for svar!
Men for å presisere, så vil jeg at det i dagens situasjon isolerte rommet kun skal kunne varmes opp ved behov. Slik som det har vært brukt de siste 30 årene før jeg kjøpte eiendommen. Da bør det vel likevel fungere å bare kunne spikre på et gulv på loftet. Bare i hensikt for å kunne bruke det rommet litt bedre og slippe å gå rundt på sagflis?
 
Plasten er ikke bra om rommet ikke er oppvarmet, men om det ikke ser ut til å ha tatt skade på ... x ? antall år så kanskje det kan fungere.
Har du sjekket på noen forskjellige steder om det er plast overalt, samt hvor tett det ser ut til å være?

Ville dog forsøke å endre forutsetningene så lite som mulig. Da blir det et spontat plankegulv, ubehandlet. Så eventuell fukt/kondens kan tørke ut oppover.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.