Jeg er en skikkelig nybegynner. Fikk tidligere i høst hjelp av farsan til å dra og kjøpe nye gulvlister hos et av de store byggevarehusene. Er nå i ferd med å male dem med linoljemaling, men begynner å innse at, søren, de er litt i overkant fyldige (15 mm brede).

Det er jo litt sent å innse det nå, men kan jeg gjøre noe med saken? Med noenlunde enkle nybegynnerverktøy? Å stille meg og høvle for hånd blir vel alt annet enn rett. Hva ville dere gjort? (Utenom å kjøpe riktig fra starten da)

Har du testet på stedet? 15 mm er det almoge? bilde?

Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Har du testet på stedet? 15 mm er det almoge? bilde?
Allmoge? Aj, si ikke så. Nei det er stilistisk snarere en enklere 20-tallssokkel i mindre format, typ tidlig funkis.

En enkel 20-talls sokkel i tre, typisk for tidlig funksjonalisme, med en glatt overflate og minimal dekor.

• Liker
Solvskaftet
  • Laddar…
Korte kjedelige svaret for en som ikke har et fullt utstyrt verksted med maskinpark: nei

(15mm er ikke groteskt stort, vanlige glatte er 12mm men smaken er forskjellig)

F FunkishJonny skrev:
Allmoge? Aj, si ikke det. Nei det er stilistisk snarere en enklere 20-talssokkel i mindre format, type tidlig funkis.

[bilde]
Enig med Byggglädje ikke så mye bredere enn vanlige. Jeg tenkte på gulvsokler antik, århundreskifte ikke allmoge men det er kanskje samme sak?! :)

Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Enig med Byggglädje, ikke så mye bredere enn vanlige. Jeg tenkte på gulvsokler antikk, århundreskifte, ikke allmoge, men det er kanskje det samme?! :)
Takk for svar! Nei, de er jo ikke så tykke at det slo meg ved første øyekast. Hadde jeg kunnet gjøre noe, hadde det kunnet være verdt en liten anstrengelse for at følelsen skulle bli 100, men de er ellers fine og fullt dugelige.

Er det mange løpemeter kanskje det lønner seg at du lar en snekkerbedrift høvle dem, men det er tvilsomt om det er noen økonomi i det.

Råder deg dog fra å sette opp noe du kanskje kommer til å irritere deg over så lenge du bor der... :)

Byggglädje Byggglädje skrev:
Korte kjedelige svaret for en som ikke har et fullt utstyrt verksted med maskinpark: nei

(15mm er ikke grotesk stort, vanlige glatte er 12mm men smaken er forskjellig)
En uke senere og jeg har nettopp kommet på at vi har en sløydforening i nabolaget, der jeg antagelig enten kan bli medlem og få tilgang til diverse maskiner, eller kanskje til og med finne noen som er villig til å hjelpe meg. Hva slags type maskin ville gjort susen? Tenker at en høvel ville gjort susen, men det ser ikke ut som det finnes. (Åpenbart har jeg dårlig oversikt, så å få hjelp kanskje ville vært det beste)

Sist redigert:
Sokkelen bør ikke være helt flat på baksiden, hvis du ser på den du har, er den sannsynligvis tynnere (skålad) i midtseksjonen. Hvis du bare bruker en høvel, vil den bli helt flat på baksiden, noe som gjør det litt vanskeligere å få den til å sitte pent og tett mot veggen i overkant. Jeg ville nok ha kjøpt nye i stedet for å bruke masse tid på å tilpasse disse, men det er jo litt av et prisspørsmål hvor man må veie arbeidsinnsatsen mot kostnaden ved å kjøpe nytt. Jeg er dog overbevist om at det er en god investering å legge mer penger på nye i stedet for å senke din egen "det-er-gøy-å-fikse-hjemme" følelse.

M marka skrev:
Sockelen bør ikke være helt plan på baksiden, hvis du ser på den du har så er den sannsynligvis tynnere (skålad) i midtseksjonen, hvis du bare bruker en høvel så vil den bli helt plan på baksiden, noe som gjør det litt vanskeligere å få den til å sitte pent og tett mot veggen i overkant. Jeg ville nok heller ha kjøpt nye i stedet for å bruke mye tid på å tilpasse disse, men det er jo litt av en prisvurdering hvor man må veie arbeidsinnsatsen mot kostnaden av å kjøpe nytt. Jeg er dog overbevist om at det er en god investering å bruke mer penger på nye i stedet for å senke din egen "det-er-gøy-å-fikse-hjemme" følelse.
Skålningen trodde jeg man ordnet med en sponhøvel etter høvelen? Hvis det steget ikke er noe ekstremt vanskelig har jeg nok ingen problemer med å sette meg ned og gjøre det.

Så er det ikke bare et pengeproblem, men jeg hadde allerede rukket å male skrallene med linoljefarge da jeg begynte å lengte etter å høvle bort et par millimeter. Så føles det litt sløseri også med miljøet, men det er selvfølgelig ingen store mengder.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.