Jeg er en skikkelig nybegynner. Fikk tidligere i høst hjelp av farsan til å dra og kjøpe nye gulvlister hos et av de store byggevarehusene. Er nå i ferd med å male dem med linoljemaling, men begynner å innse at, søren, de er litt i overkant fyldige (15 mm brede).

Det er jo litt sent å innse det nå, men kan jeg gjøre noe med saken? Med noenlunde enkle nybegynnerverktøy? Å stille meg og høvle for hånd blir vel alt annet enn rett. Hva ville dere gjort? (Utenom å kjøpe riktig fra starten da)

Har du testet på stedet? 15 mm er det almoge? bilde?

Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Har du testet på stedet? 15 mm er det almoge? bilde?
Allmoge? Aj, si ikke så. Nei det er stilistisk snarere en enklere 20-tallssokkel i mindre format, typ tidlig funkis.

En enkel 20-talls sokkel i tre, typisk for tidlig funksjonalisme, med en glatt overflate og minimal dekor.

• Liker
Solvskaftet
  • Laddar…
Korte kjedelige svaret for en som ikke har et fullt utstyrt verksted med maskinpark: nei

(15mm er ikke groteskt stort, vanlige glatte er 12mm men smaken er forskjellig)

F FunkishJonny skrev:
Allmoge? Aj, si ikke det. Nei det er stilistisk snarere en enklere 20-talssokkel i mindre format, type tidlig funkis.

[bilde]
Enig med Byggglädje ikke så mye bredere enn vanlige. Jeg tenkte på gulvsokler antik, århundreskifte ikke allmoge men det er kanskje samme sak?! :)

Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Enig med Byggglädje, ikke så mye bredere enn vanlige. Jeg tenkte på gulvsokler antikk, århundreskifte, ikke allmoge, men det er kanskje det samme?! :)
Takk for svar! Nei, de er jo ikke så tykke at det slo meg ved første øyekast. Hadde jeg kunnet gjøre noe, hadde det kunnet være verdt en liten anstrengelse for at følelsen skulle bli 100, men de er ellers fine og fullt dugelige.

Er det mange løpemeter kanskje det lønner seg at du lar en snekkerbedrift høvle dem, men det er tvilsomt om det er noen økonomi i det.