7.790 lest ·
22 svar
8k lest
22 svar
Høvle eller kløyve trykte lekter?
Side 1 av 2
Trenger trykte planker på 185x28 mm og vurderer om det går an å kløyve/høvle 195x45mm for å få riktig dimensjon?
Vet dere om byggevarehusene har den tjenesten eller bør man henvende seg til et snekkerverksted? Kom gjerne med tips på snekkerverksteder i nærheten av Huddinge.
Vet dere om byggevarehusene har den tjenesten eller bør man henvende seg til et snekkerverksted? Kom gjerne med tips på snekkerverksteder i nærheten av Huddinge.
Det går ikke å lime 2 stk 28x120 og deretter kløyve?
Medlem
· Blekinge
· 12 326 innlegg
Ofte er det bare i de ytterste millimeterne at giften sitter. Høvler du bort det kan du like gjerne (og betydelig mer miljøvennlig) bruke utrykt.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 innlegg
Hva skal det brukes til? Å lime sammen tre langs fibrene blir utrolig sterkt.
Langs med treets fibre. Ja, det blir svært sterkt. Velg et polyuretanlim hvis du bruker trykkt treverk!Fredric1 skrev:
Jeg ville sterkt vurdere å bruke vanlig treverk, da kan du trolig finne riktig dimensjon direkte, uten å lime.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 innlegg
Da blir det langs fibrene, blir veldig sterkt. Noen hevder at skjøten blir den sterkeste delen av planken, jeg er usikker men sterkt blir det.
Ja i ditt tilfelle blir det langs fibrene, å lime endeved mot endeved fungerer ikke så bra.Fredric1 skrev:
Men hvor viktig er det at de sitter sammen, skjules de ikke av skinnen?
Overvei vanlig trevirke, kan du finne litt bedre kvalitet så er det formentlig bedre enn trykkimpregnert som ofte er av ganske lav kvalitet, i og for seg så er jo det et poeng da giften går inn i treet bedre om det er splintved... Du kanskje kan finne lerk i riktig dimensjon? Eller senvokst furu..
Det kommer bli en hel del vannsprut da dette er øverst på en bassengvegg så jeg tror at best mulig råtebeskyttelse er å prioritere. NTR A hadde vært å foretrekke men det finnes vel kun på lekter, 45x145 og oppover?