Trenger trykte planker på 185x28 mm og vurderer om det går an å kløyve/høvle 195x45mm for å få riktig dimensjon?
Vet dere om byggevarehusene har den tjenesten eller bør man henvende seg til et snekkerverksted? Kom gjerne med tips på snekkerverksteder i nærheten av Huddinge.

Det går ikke å lime 2 stk 28x120 og deretter kløyve?

Nei, det kommer ikke til å holde tror jeg

Ofte er det bare i de ytterste millimeterne at giften sitter. Høvler du bort det kan du like gjerne (og betydelig mer miljøvennlig) bruke utrykt.

Hva skal det brukes til? Å lime sammen tre langs fibrene blir utrolig sterkt.

hantverkare1 skrev:
Hva skal det brukes til? Å lime sammen tre langs fibrene blir utrolig sterkt.
Det skal ligge under skinner til et pooltaksystem. Hva mener du med "langs fibrene"? Jeg vil lime sammen 2 stk 28x95 slik at de danner en 28x190 mm, altså lime dem side ved side. Blir det sterkt?

Fredric1 skrev:
Det skal ligge under skinner til et bassengtak. Hva mener du med "langs fibrene"? Jeg vil lime sammen 2 stk 28x95 slik at de danner en 28x190 mm, dvs lime dem side ved side. Blir det sterkt?
Langs med treets fibre. Ja, det blir svært sterkt. Velg et polyuretanlim hvis du bruker trykkt treverk!
Jeg ville sterkt vurdere å bruke vanlig treverk, da kan du trolig finne riktig dimensjon direkte, uten å lime.

Da blir det langs fibrene, blir veldig sterkt. Noen hevder at skjøten blir den sterkeste delen av planken, jeg er usikker men sterkt blir det.

Ok, takk så mye for svar. Burde funke å lime og klemme sammen med noen tvinger, eller?

Fredric1 skrev:
Det skal ligge under skinner til et bassengtak. Hva mener du med "langs fibrene"? Jeg vil lime sammen 2 stk 28x95 slik at de danner en 28x190 mm, dvs lime dem sammen side ved side. Blir det sterkt?
Ja i ditt tilfelle blir det langs fibrene, å lime endeved mot endeved fungerer ikke så bra.

Men hvor viktig er det at de sitter sammen, skjules de ikke av skinnen?

Problemet er at skinnen er delt på langs, og jeg vil ha et så solid underlag som mulig for å unngå bevegelser. Dessuten blir det halvparten så mange spikerplugger som skal ned i bassengens betongvegg.

Overvei vanlig trevirke, kan du finne litt bedre kvalitet så er det formentlig bedre enn trykkimpregnert som ofte er av ganske lav kvalitet, i og for seg så er jo det et poeng da giften går inn i treet bedre om det er splintved... Du kanskje kan finne lerk i riktig dimensjon? Eller senvokst furu..

Har treet som du regner opp like godt råtebeskyttelse som trykkimpregnert trevirke?

Fredric1 skrev:
Har træet som du regner opp like bra råtebeskyttelse som trykkimpregnert tre?
Nei, men med stor sannsynlighet tilstrekkelig bra. Skal du ikke bruke det i vann eller i bakken så vil det trolig holde i veldig mange år likevel!

Det kommer bli en hel del vannsprut da dette er øverst på en bassengvegg så jeg tror at best mulig råtebeskyttelse er å prioritere. NTR A hadde vært å foretrekke men det finnes vel kun på lekter, 45x145 og oppover?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.