Hei alle glade,
I forbindelse med våre renoveringer her hjemme så har jeg handlet en hel del på
Hornbach i Helsingborg. Jeg har syntes, og synes vel fortsatt, at man får et
hyggelig møte overlag. Jeg begynner dog å bli mer og mer irritert på deres slogan
"vi tror ikke, vi vet".

Vårt hus er bygget 1933 i tegl. Samtlige vegger er vassreveterte, med enten tre
eller tegl som underliggende materiale. Jeg tenkte meg at det må være en rask og enkel metode
å skru gipsplater på treveggene og lime gipsplater på steinveggene, i stedet for å bruke betydelig mer tid på å helsparkle hele veggene.

Værende en glad amatør så gikk jeg inn på malingsavdelingen hos Hornbach og spurte
dem om de har gipsmørtel for liming av gipsplater. Den første selgeren som jeg snakket med så ut som et levende spørsmålstegn, og sa deretter med stor overbevisning i stemmen at gipsplater, de kan man bare skru.

For å være sikker så gikk jeg en runde, og spurte deretter en annen selger på samme avdeling om det samme. Da fikk jeg svaret at det går an å lime gipsplater med PL400-lim, men at underlaget da må være 100% jevnt. Jeg spurte om det ikke finnes noen slags gipsmørtel som man kan bruke for formålet. Igjen så fikk jeg "malerens svar" at det gjør det visst ikke.

Noe forvirret så dro jeg til Beijer Bygg og spurte dem.
Javisst, sa de og tok fram sekker med Gyproc G66 som er ment nettopp for å lime gipsplater.

I ettertid så har jeg sett rundt på Hornbach, og de har ingen gipsbasert produkt i sortimentet
som er ment for å lime gipsplater.

Kan det virkelig være slik at fagfolkene som de sier de har rekruttert virkelig ikke
kjenner til slike ting, eller handler det om å bare "kjenne til" de metodene og produktene
som de selv selger?

Hva har dere for erfaringer?

Jeg har vanskelig for å forestille meg at det er yrkesfolk som jobber på f.eks. hornbach, ikke så mange i hvert fall. Man må i hvert fall vite hva man skal ha hvis man handler der. Vil man ha god kvalitet på virke f.eks. bør man handle på yrkesbutikker der håndverkere handler. Der pleier det å finnes det meste og de som jobber der har som regel bedre oversikt. Dog selger ikke alle yrkesbutikker til privatpersoner.

Jeg synes bare at det er litt arrogant i så fall å gå ut med "vi tror ikke, vi vet...".

Hehe jo skitsnakk :)

Ingen yrkesmenn på Hornbach. Så tilfelle har de fått sparken fra sitt håndverksjobb.

Jeg har handlet en hel del på Hornbach i nettopp Helsingborg, og anser meg å ha fått god service og spesielt en veldig hyggelig behandling der. Visst kan man støte på større fagkunnskap hos andre byggevareforhandlere, men jeg ville ikke stole helt og fullt på noen selger, uansett hva som står på hans/hennes genser.

Prisene hos Hornbach er betydelig lavere enn der jeg handlet tidligere (Optimera), og når jeg selv sikkert vet hva jeg vil ha og trenger, handler jeg som regel på Hornbach. Skulle jeg trenge mer av en sparringspartner, handler jeg på Optimera, og betaler de ekstra pengene produktene deres koster.

Kanskje man kan se på Hornbach litt som en fysisk nettbutikk med hyggelig personale?

Jeg handler på Hornbach i Malmö og der opplever jeg personalet som kunnskapsrike. Det kan nok være slik at en del håndverkere har blitt lei og tatt ansettelse. Hvorfor skulle det være slike som har fått sparken? En kvinne på malingsavdelingen har i alle fall jobbet i malingsfabrikk i 30 år, jeg spurte ikke om hun hadde fått sparken...
Tilbake til å lime gipsplater, jeg har gjort nøyaktig det samme. Etter å ha lest meg opp visste jeg at jeg skulle ha gipsbruk. Fant det ikke på Hornbach, ikke Bauhaus... men på K-Rauta.

Med risiko for å bryte noen reklameregler, så må jeg tipse om Anderssons Tre i Rydebäck.

Noen prosent dyrere enn Hornbach og dårligere åpningstider, men alltid de samme folkene som jobber, god service og gratis tilhengerutlån.

Kan være verdt å prøve hvis du bor i de sørlige delene av Helsingborg.

Jeg handler også en del på Hornbach i Helsingborg. Den hyggelige behandlingen er en skikkelig kontrast mot hva man får på Bauhaus i Hyllinge. Har nok aldri fått dårligere behandling (eller rettere sagt, mangel på behandling) i noen annen butikk enn der. Jeg handler, til tross for det, en del der også da deres sortiment kompletterer Hornbachs der de ikke har hva jeg vil ha. Når det gjelder virkes kvalitet, så kan jeg ikke klage på Hornbach. Flott virke. Absolutt samme nivå som på Beijer og Optimera, synes jeg. Men, akkurat som TS og flere andre allerede har påpekt, man må vite selv hva man skal ha.

Her i Stockholm så er Hornbach absolutt best når det gjelder kunnskapsrikt personale av konsument varehusene. Eller man kanskje skal kalle det minst ukunnige personalet. Den nærmeste sammenlignbare kjeden er jo Bauhaus som i hovedsak har personale som er totalt ukunnige om det meste. Men jeg har møtt på enkelte stjerner også hos Bauhaus.

Claesk skrev:
Ingen yrkesfolk på Hornbach. Så fall har de fått sparken fra sitt håndverksjobb.
Kanskje litt lavt å forutsette at man har fått sparken bare fordi man jobber på et byggevarehus og er tidligere håndverker. Det finnes sikkert noen med for eksempel slitasjeskader som heller jobber der så nært sin tidligere sysselsetting som mulig.

Møtte på en tidligere murer med utslitte ledd som jobbet på Hornbach, så litt mer sunt fornuft i påstander ville kanskje være på sin plass.

Klart det finnes noen dyktige håndverkere som jobber der. Men ikke mange.

de spør hva man leter etter men de vet hva det er for noe. Så man må selv lete opp det man vil ha.

Ikke bra.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.