Mikael_L
Hei.
Hva kan man finne av litteratur for styrkeberegning, last, nedbøyning og alle andre slike beregninger?
Og nå tenker jeg bare på det som har med hus og bygninger å gjøre, ingen broer eller maskiner osv.
Så litteraturen kan veldig gjerne vise akkurat huskonstruktørens arbeidsmåte, med de forenklingene i form av tabeller og tommelfingerregler mm som bygningskonstruktøren jobber med.

Jeg er interessert i både tre, stål og betong, men tre er litt mer interessant enn de to andre.

Mine forkunnskaper (i akkurat dette området) er 4-årig teknisk, så en gang i tiden var man jo en kløpper på å regne på brudd og flytegrenser og nedbøyninger osv på metallbjelker. (dog selvfølgelig kun det grunnleggende)
Har nok for øvrig fortsatt formelsamlingen et eller annet sted, så den delen går sikkert raskt å oppfriske.

Men jeg søker altså kurslitteratur, faglitteratur (av riktig kompleksitetsgrad) og lenker til nyttigheter på nettet.
Det finnes jo litt nyttigheter på traguiden.se og boverkets BBR, men det føles som at man først må lære å tenke som en bygningsingeniør.

En stor bok om dimensjonering må bli en perfekt kveldslitteratur. :)

Hei.
Jeg er ute etter det samme som deg, har dessverre ikke funnet noe bra heller.
Kommer du over en bra bok så ville jeg blitt glad om du sa fra til meg.

Ha det bra.

Niklas

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.