3.445 lest ·
11 svar
3k lest
11 svar
Holder tynnvegget firkantrør til treningsutstyr
Tenkte sveise sammen litt treningsutstyr, typ kabeldrag i ulike varianter, latsdrag osv. Føles unødvendig å simulere holdbarhet i CAD-program, så jeg spør dere på forumet i stedet om det kan holde med firkantrør presisjon 40x40x1,5mm, eller om dere ville valgt kaldformede konstruksjonsrør 50x50x3mm? Det tynne er lett tilgjengelig på biltema, det grovere medfører flere kostnader med frakt og annet. For nedbøying er det 430mm mot opplag og ca. 1500N kraft på 40x40mm og 1,5mm gods.
Ref: tillegg info
Ref: tillegg info
Sist redigert:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 innlegg
Hvor god er du til å sveise?
Med 1,5 i gods er det lett å brenne hull.
Protte
Med 1,5 i gods er det lett å brenne hull.
Protte
Sveiset i 25 år (ikke sert), og har min ESAB-mig kalibrert for 1,5 og 2 mm så pleier å bli dugelig iallfall.prototypen skrev:
Kommer dog til å se til å få så lange sveiseskjøter som mulig med hjelp av flattjern 6mm og deretter bolte firkantrørene med disse flattjern ved belastningspunktene.
Hadde vært lettere å hjelpe om man hadde sett en enkel skisse med omtrentlige mål. Hva skal den tåle i vekt/last? Materialet på Biltemas profiler ser ut til å være Q195 = S185
http://www.steelnumber.com/en/equivalent_steel_iron_eu.php?zname_id=2662
Ikke superbra materiale altså. Ha i tankene at i tillegg til vanskeligere sveising blir konstruksjonen mer utsatt for skader ("dårlig" stål med tynne vegger) og for eksempel påfølgende knekk.
http://www.steelnumber.com/en/equivalent_steel_iron_eu.php?zname_id=2662
Ikke superbra materiale altså. Ha i tankene at i tillegg til vanskeligere sveising blir konstruksjonen mer utsatt for skader ("dårlig" stål med tynne vegger) og for eksempel påfølgende knekk.
Jeg kan fikse en skisse med mål.R Razmataz skrev:Hadde vært lettere å hjelpe om man hadde sett en enkel skisse med omtrentlige mål. Hva skal den holde for i vekt/last? Materialet på biltemas profiler ser ut til å være Q195 = S185
[lenke]
Ikke superbra materiale altså. Ha i tankene at utover vanskeligere sveising så blir konstruksjonen mer sårbar for skader ("dårlig" stål med tynne vegger) og f.eks. etterfølgende knekk.
Ser for øvrig på nettet hvordan treningsapparater med liknende konstruksjon av tynnvegget materiale har maksimal belastning 80kg, hvilket er i underkant. Konstruksjonen skal i alle fall tåle 120kg så allerede der føles tynnvegget som et mindre smart valg. Om det hadde fantes et firkantrør som passer med litt spillerom(ca 1mm) i en KKR 50x50x3 (stor kantradius) så hadde valget vært lettere.
Min erfaring er at det er lett å overdimensjonere mer enn det trengs. Har tidligere sveiset yrkesmessig, hovedsakelig MAG.
Mer enn det kan jeg nok ikke bidra.
Mer enn det kan jeg nok ikke bidra.
L L A Axelsson skrev:Min erfarenhet är att det är lätt att man överdimenssionerar mer än det behövs. Har tidigare svetsat yrkesmässigt, i huvudsak MAG.
Mer än så kan jag nog inte
L L A Axelsson skrev:Johan- skrev:
Jag kan fixa fram en skiss med mått.
Ser för övrigt på nätet hur linmaskiner med snarlik konstruktion av tunnväggigt material har maxbelastningen 80kg vilket är i underkant. Konstruktionen ska iaf klara 120kg så redan där känns tunnväggigt som ett mindre smart val. Om det hade funnits ett fyrkantrör som passar med lite spelrum(ca 1mm) i ett KKR 50x50x3 (stor kantradie) så hade valet varit mindre svårt.L L A Axelsson skrev:
En överdimensionering kommer ju till en kostnad och eftersom det här inte är något som ska säljas med garanti på livslängd och även klara viss överbelastning så känns överdimensionering onödig. Har tänkt tillverka 5 eller 7st linmaskiner totalt så extrakostnaden på totalen känns ännu mer onödig.L L A Axelsson skrev:
Er det risiko for personskade om det ikke holder? (Kan ingenting om linjemaskiner).
Havari skjer oftest ikke plutselig, men begynner med sprekkdannelse, ofte i tilknytning til en sveise.
Tillegg: Om risiko for personskade ikke foreligger, går det jo bra å forsterke det som eventuelt ikke holder i ettertid.
Havari skjer oftest ikke plutselig, men begynner med sprekkdannelse, ofte i tilknytning til en sveise.
Tillegg: Om risiko for personskade ikke foreligger, går det jo bra å forsterke det som eventuelt ikke holder i ettertid.
Sist redigert:
L L A Axelsson skrev:
Mener bare at det er vanskelig å si om bjelken er ok hvis man ikke vet hvordan konstruksjonen ser ut eller hvordan den skal (og kan) brukes. Er det ideelle bøyningsfallet du refererte til helt sikkert det verste bjelkene skal utsettes for? Kan være verdt å vurdere om det er en risiko for personskader.Johan- skrev:
Her kommer en skisse på en av maskinene som kanskje kan være til hjelp.R Razmataz skrev:Mener bare at det er vanskelig å si om bjelken er ok hvis man ikke vet hvordan konstruksjonen ser ut eller hvordan den skal (og kan) brukes. Er det ideelle bøyningsfallet du refererte til helt sikkert det verste bjelkene skal utsettes for? Kan være verdt å vurdere om det finnes risiko for personskader.
Hvis noen rykker ned latsstangen i stedet for å dra rolig, bør belastningen midlertidig bli høyere enn den statiske på 120kg.
Det som kan skje hvis bruddgrensen på trekkvaieren eller en sveising overskrides, er at man drar ned latsstangen i nakken eller på adamseplet på seg selv med tilsvarende kraft 120+ kg.
(Redigering: stavefeil + tillegg)
Sist redigert:
En sveis som er riktig utført, vil ikke briste, derimot kan grunnmaterialet i tilknytning til sveisen begynne å sprekke ved overbelastning. Biltilsynet anvender metoden at den statiske belastningen av for eksempel en kjøretøyramme får være høyest en tredjedel av materialets styrke for å ha margin for de dynamiske kreftene som er vanskelige å beregne, som et eksempel.
Som jeg forstår så foreligger det risiko for personskade om rørene overbelastes mer enn de tåler, og derfor trenger nok rammen styrkeberegnes, noe som koster en del. Et alternativ er å overdimensjonere, men det forutsetter en viss erfaring.
Som jeg forstår så foreligger det risiko for personskade om rørene overbelastes mer enn de tåler, og derfor trenger nok rammen styrkeberegnes, noe som koster en del. Et alternativ er å overdimensjonere, men det forutsetter en viss erfaring.
Beste svar
Jeg tittet bare litt raskt på nedbøying. Og det ser jo ganske ubetydelig ut ved de lastene du nevner. Det kanskje kommer til å føles litt fleksibelt rundt de to 1999mm rørene. Men i så fall kan du sikkert stive opp i etterkant med en støtte på hver side. Ser direkte ikke helt dumt ut med biltemabjelke.
Edit:
Med et moment på 120*9.82*0.46=~=550Nm så får man en bøyespenning på 193 MPa..... hvilket jo er litt over materialets grense 😇 får nok anbefale deg å ta doble bjelker om du skal bruke biltema 40x40x1.5. Alternativt sjekke om de har noe tykkere. En 40x60x1.5 hadde dog tatt deg ned til 110MPa.
http://www.steelnumber.com/en/steel_composition_eu.php?name_id=419
https://www.omnicalculator.com/construction/bending-stress
Edit:
Med et moment på 120*9.82*0.46=~=550Nm så får man en bøyespenning på 193 MPa..... hvilket jo er litt over materialets grense 😇 får nok anbefale deg å ta doble bjelker om du skal bruke biltema 40x40x1.5. Alternativt sjekke om de har noe tykkere. En 40x60x1.5 hadde dog tatt deg ned til 110MPa.
http://www.steelnumber.com/en/steel_composition_eu.php?name_id=419
https://www.omnicalculator.com/construction/bending-stress
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Råd: räcker easy cover select på detta?
Färg, Måla & Tapetsera -
Plankgolv parallellt med bjälkar - räcker det med kortlingar?
Golv -
Caparol reklam?? Räcker väl oftast med två strykn vid ommålning
Färg, Måla & Tapetsera -
Räcker en kniv för att lossa färg, tak nock i bågeform.:
Färg, Måla & Tapetsera -
Rostskydda fyrkantsrör invändigt?
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide