Holder på å bygge en egen designet bod i reisverk! Har nettopp fått på pappen. Taket er dimensjonert for betongtakstein, har en kraftig limtrebjelke som mønebjelke. Helst skulle jeg ønske å få ferdig taket helt som neste steg, men føler meg litt usikker på om side-stabiliteten er tilstrekkelig med bare stående lekter i veggene. Steinene vil veie nærmere 1000kg. Jeg har satt midlertidige sidestag på alle vegger, og etter det føles det veldig stabilt. I prinsippet skjer det ingenting om jeg står og rister skikkelig oppe på mønet (veier litt over 90kg). Men med en høststorm som Gudrun så blir jeg litt usikker, hva tror dere? Stabiliserer spikerlekten mye? Tenkte å bruke 28x70 på cc 600.
Kan drøye før jeg isolerer og kler innsiden med OSB.
Holder på å bygge en egen-designet friggebod i lauskonstruksjon! Har akkurat fått på pappen. Taket er dimensjonert for betongtakstein, har en solid limtrebjelke som mønebjelke. Helst vil jeg få taket helt ferdig som neste steg, men føler meg litt usikker på om sidestabiliteten er tilstrekkelig med bare stående reglér i veggene. Steinene vil veie nærmere 1000kg. Jeg har satt midlertidige sideavstivninger på alle veggene og etter det føles det veldig stabilt. I prinsippet skjer ingenting om jeg står og rister ordentlig oppe på mønet (veier drøyt 90kg). Men med en høststorm som Gudrun blir jeg litt usikker, hva tror dere? Stabiliserer spikrektene mye? Tenkte å bruke 28x70 på cc 600.
Kan ta tid før jeg isolerer og kler innsiden med OSB.
[bilde]
[bilde]
Skal ikke fasaden på? Den stabiliserer jo også en del.
Skråstivere på innsiden til det er klart for osb/gips?
Skal ikke fasaden på? Den stabiliserer jo også en del.
Skårtrær på innsiden til det er tid for osb/gips?
Stabiliserer virkelig stående fasade spesielt mye? Visst skal fasaden på men jeg vil male den først og det er litt kaldt å stå ute og male nå. Tenkte derfor å få klart taket først før snøen kommer!
Det er bra (men ikke helt nødvendig) om det finnes to på hver vegg, skrånende hver sin vei, dvs totalt 8 staver.
De kan sitte på innsiden så vel som utsiden.
De bør sitte på til minst én innvendig veggplate (gips f.eks.) er montert på veggen.
Ytterpanelen gir som regel også ganske god stivhet, men med en viss risiko for en liten bevegelse som kan resultere i skjeve vegger.
Sørg for at rammen virkelig er rett overalt og på alle måter før du fortsetter.
Takk for alle svar! Føler meg tryggere nå. Stammen er rett på alle måter (eller var det for noen uker siden i det minste). Hultafors MST 180 er bra, men man blir jo gal av presisjonen sammenlignet med et vanlig vater. Heller en stender 5mm på 2 meters lengde så ser det helt off ut med det vateret.
Siden samtlige hjørner og dørstendere samt stolper sentrerer boblen på MST 180 i begge retninger så bør det være rett nå! Jeg skal trippeltsjekke igjen før jeg begynner å skru på spikestendene.
Noen betongtakstein har jeg ikke rukket å få på ennå, men derimot vindtett duk. Ingen lekter ennå riktignok. Nå ser det jo ut til å tette seg til storm her på mandag. SMHI appen sier 29 m/s i vindkastene her. Hvis det nå blir slik, vil duken holde mot det, eller vil den gå i stykker? Stiftet med bredtrådskramper etter alle kunstens regler men som sagt ingen spikreglar ennå. Trenger jeg å være bekymret?
Kan du ikke isolere et par fag på tre innervegger og sette opp en plate på hver? Det ville stabilisere... Ellers kanskje en spikerregel på skrå midlertidig på hver vegg.
Kan du ikke isolere et par rom på tre innervegger og sette opp en plate på hver? Det ville stabilisere... Ellers kanskje en spikerregel på skrå midlertidig på hver vegg.
Kanskje litt uklart, men hvis du leser hele tråden så. Ja, huset er jeg ikke bekymret for lenger. Nå gjaldt det nettopp vindeduken denne gangen!
Faen også! Den var dyr som fy. Hva skal jeg gjøre for å redde den? Si til familien at jeg er opptatt hele helgen og slå opp panel til den store gullmedaljen kanskje?
Det jeg muligens rekker er å sette på spikregler ved skjøtene, da tror jeg faktisk den klarer seg. Den er skikkelig seig (T-Vind Super).
Faen også! Den var dyr som pokker. Hva skal jeg gjøre for å redde den. Si til familien at jeg er opptatt hele helgen og spikre opp panel for harde livet kanskje?
Det jeg muligens rekker er å sette inn spikerlekter ved skjøtene, da tror jeg faktisk den klarer seg. Den er virkelig seig (T-Vind Super).
Jeg er tvilende til at det ville holde. Har opplevd flere ganger at den har blåst i stykker.
Iofs har jeg aldri brukt t-vind super, eller er det den med grønn tekst og grønne rektangler? I så fall har den aldri blåst i stykker for meg, men jeg vet ikke om det har blåst så mye når jeg har brukt den.
Det beste er nok å si til familien at du er opptatt og få spikret opp panelet i helgen.
Hva har du for vindretning? Er det litt beskyttet av skog, bygninger osv?
Men kan du forsterke med litt spikerlekter osv så hjelper nok det en del. Det burde vel være ganske raskt gjort å sette opp nesten all spikerlekt?
Har du noen lettvekts presenninger til overs så kan du vel forsterke/beskytte med dem kanskje.
Har du allerede hjemme isolasjon og gipsplater så gir du duken en bra støtte hvis du trykker i isolasjonen og deretter på med en gipsplate. Da gir du vindsperren støtte innenfra, og det blir liksom ingen større krefter på duken da. Se bare til i så fall at skjøtene på duken har spikerlekt på seg, så vinden ikke får løs noen skjøt. Gipsplatene trenger jo ikke skrus helt fast.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.