Fadai
Jeg har et stort fyrrom i kjelleren (betong) hvor jeg vil sette opp rammeverk og lage vegger, dels for å skjerme av fra VP, dels for å få vegger som er mer egnet for et verksted/snekkerverksted. Mitt spørsmål er; Holder det med enkel OSB-plate på rammeverket eller trenger jeg to lag (skal tåle hyller og en masse ting)? Kan det være bedre fra brannsikkerhetssynspunkt å ha gips over OSB'en? OK, to spørsmål ble det.
Stablet opp mot veggen er metallrammer og en OSB-plate; ved siden av står en pakke isolasjonsmateriale, passende for byggeprosjekter.

Kjøp 15mm Plywood i stedet. Gips er jo så klart bedre med tanke på brannsikkerhet, men finnes det slike krav? Skal du holde på med f.eks. Hete arbeider i verkstedet?

Fadai
J Johan456 skrev:
Kjøp 15mm Plywood i stedet. Gips er jo selvfølgelig bedre med tanke på brann, men finnes slike krav? Skal du holde på med f.eks. Varme arbeider i verkstedet?
10mm blir for tynt, mener du? Har allerede kjøpt OSBplater men kunne vel eventuelt brukt dobbelt, da. De tyngste tingene havner nok på/under benkene men har tenkt å ha det meste av verktøyene på veggen. Noen varme jobber blir det nok ikke, og jeg dropper gjerne gipsen. Takk for svar.

Skal du feste tunge ting på veggen er det jo bare å skru i stenderne.

• Liker
johel572
  • Laddar…
Man klarer seg ganske langt med osb plater. Om du skal sette opp hyllesystem type elfa har de belastningstabell et eller annet sted på hjemmesiden, man kan henge opp betydelig mer enn man tror:-. Jeg vil likevel slå et slag for gips utenpå, om man maler den i en lys farge blir det betydelig triveligere og lysere, pluss litt mer lettstelt om du skal snekre der. Har gjort det samme i garasjen/verkstedet mitt.

Fadai
Jeg kjører på OSB. Kan jo evt male den senere. Takk for gode råd.

Beste svar

Kommer bli finfint. Skal du henge veldig tunge ting på veggen foreslår jeg at det er viktigere å vurdere hvordan metallstenderne er festet i tak og vegg enn hvilken forsterkningsplate du bruker.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.