Ja, hva tåler rupanel for laster?
Si at jeg tenkte ha 20mm rupanel som tak med gitt jevnt fordelt last, hva er da maksimale cc på takbjelkene under (=spennvidden på rupanelen)?
Taket blir nesten flatt, omtrent 5 grader, men vi kan ta utgangspunkt i 0 grader.
Si at jeg tenkte ha 20mm rupanel som tak med gitt jevnt fordelt last, hva er da maksimale cc på takbjelkene under (=spennvidden på rupanelen)?
Taket blir nesten flatt, omtrent 5 grader, men vi kan ta utgangspunkt i 0 grader.
Lasten X i kN/m2.anaitis skrev:
Men hva er grunnlaget for anbefalingen på 1.2m? Det kommer jo helt an på hva man skal ha på taket, bare papp eller i mitt tilfelle litt jord og planter, snøsone 1 eller 4.5? Jeg vil ha en verdi så jeg vet hvor god margin det er og om jeg skal satse på tykkere bjelker og høyere cc i stedet.
Sist redigert:
Gjorde en liten test i dag. Festet en 22mm råspont-plank med to skrutvinger på to euro-paller med 1m avstand. Plasserte deretter mine 85kg (=0.8kN) midt på. Planken holdt men sviktet en del. Da planken var 95mm bred så ville det tilsvare ca 8kN/m2 men alt midt på planken. I verkligheten blir det enda snillere iom. at lasten er utbredt.
Jeg anser da at 1m spennvidde ikke vil være noe problem i mitt tilfelle da så store laster ikke er aktuelle.
Å gå opp til 1.2m gir ikke så mye gevinst i form av færre/tykkere bjelker og at det ikke er standard-avstand spiller ingen rolle i dette tilfellet.
Har noen et mer vitenskapelig svar på utgangsspørsmålet så kjør løs med "svara"-knappen.
Jeg anser da at 1m spennvidde ikke vil være noe problem i mitt tilfelle da så store laster ikke er aktuelle.
Å gå opp til 1.2m gir ikke så mye gevinst i form av færre/tykkere bjelker og at det ikke er standard-avstand spiller ingen rolle i dette tilfellet.
Har noen et mer vitenskapelig svar på utgangsspørsmålet så kjør løs med "svara"-knappen.
Ok, men jeg har allerede en faktor på minst 3 til gode og jeg har heller ikke overbelastet brettet. Riktignok ikke målt nedbøyingen.
Noen anelse om hva faktoren kan kalles, omtrent hvor stor den er eller hvor man kan tenkes å finne den?
Noen anelse om hva faktoren kan kalles, omtrent hvor stor den er eller hvor man kan tenkes å finne den?
Sikkerhetsfaktor heter det og men verdien pleier å variere, om det er personsikkerhet involvert pleier det å føre til at man vil ha en høyere verdi.
Dimensjonering er vrient, det kan være en mengde ulike kriterier som kan være dimensjonerende det er sjelden bare bruddlasten man får ta hensyn til...
Litt mer informasjon om hva du vil gjøre hadde ikke skadet.
/ATW
Dimensjonering er vrient, det kan være en mengde ulike kriterier som kan være dimensjonerende det er sjelden bare bruddlasten man får ta hensyn til...
Litt mer informasjon om hva du vil gjøre hadde ikke skadet.
/ATW
Hadde tenkt å bygge et tak over bilen. Raser det inn er det bare materielle skader og ikke så store.
Bilopplastingen vil ikke fungere, men det blir et ekstra tak i tilknytning til huset. Helling ca. 5 grader og spennvidde på takbjelkene på 2.5 m.
Men diskusjonen kan gjerne ta en mer generell dimensjoneringsinnretting og ikke bare fokusere på dette spesifikke byggeprosjektet.
Burde man kanskje ta et besøk på biblioteket for å lære mer? Noen bra overgripende bok-anbefaling i så fall?
Bilopplastingen vil ikke fungere, men det blir et ekstra tak i tilknytning til huset. Helling ca. 5 grader og spennvidde på takbjelkene på 2.5 m.
Men diskusjonen kan gjerne ta en mer generell dimensjoneringsinnretting og ikke bare fokusere på dette spesifikke byggeprosjektet.
Burde man kanskje ta et besøk på biblioteket for å lære mer? Noen bra overgripende bok-anbefaling i så fall?
Nei, det er jo en risiko. Men jeg mener at den risikoen er liten. Det vil jo ikke kollapse helt plutselig, men det vil sannsynligvis finnes indikasjoner på at noe ikke er som det skal; for eksempel 2m snø på taket og merkbare nedbøyninger i treverket. Annet ville det vært hvis man sov under taket hver natt helt uvitende om hvordan det ser ut.Alfredo skrev:
Fokus på tilbake til problemstillingen takk!
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Ja, det var nok omtrent så de resonnerte da de konstruerte Almøsundsbroen også.Nissepisse skrev:

Lenke:
http://www.gp.se/nyheter/bohuslan/1.289285-bron-som-forsvann-detta-hande
Sist redigert:
Jeg har vanskelig for å se sammenhengen med at en bro raser fordi et stort jævla fartøy på kanskje 20000 tonn kjører inn i den og dimensjoneringen av carporten min.
Ja, nå gjaldt jo spørsmålet råsponten mellom takstolene. Det vil antageligvis ikke bli spesielt livsfarlig om den begynner å briste, kan jeg synes.Alfredo skrev:
Andre ulemper inntreffer betydelig tidligere, for eksempel nedbøying som skader konstruksjonen så den for eksempel lekker vann.
Men et farlig ras er om selve takstolene/takbjelkene gir etter, eller deres festepunkter eller den stående rammen knekker eller skjærer seg sammen, eller alt rett og slett raser sammen.
