Jeg lurer på hvor lenge lett sparkel holder? Har det noe best før-dato?
 
Pleier å stå på boksen, i det minste store spann. Min åpne spann hadde mugnet over vinteren så det ble til å kjøpe en ny....
 
Mikael_L
ByggaNytt skrev:
Bruker stå på boksen, i det minste store spann. Min åpne boks hadde mugg over vinteren, så det ble til å kjøpe en ny....
Man burde kanskje blande ned en spiseskje/teskje, boracol i bøtta før man setter den bort ...
Men det er klart, så gjelder kanskje sparkling med helmaske etterpå ... ;)
 
jeg har hatt noen bøtte som har klart seg lenge, blitt litt "seigere" men da tilsatt litt vann for riktig konsistens igjen:o Dette var en slags gipssparkel og om man skal gjøre det vet jeg ikke men det fungerte fint!
 
Tror at jeg har lest 1 år et sted. Har dog brukt det lenger enn så.
 
legg "gladpack" over overflaten på en bøtte med sparkel hvis den skal stå i måneder så holder sparkelen seg bedre, glatt bare til overflaten og på med "gladpacken".
Muggen eller tørket pleier å være min regel når det skal kastes, datoene på boksen bryr jeg meg ikke om.
 
Med viss risiko for rekord i gammel tråd, men dumt å starte en ny.

Jeg skal sparkle en mindre vegg, ca 5 kvm. Hadde en bøtte med sparkel igjen i garasjen fra da det ble bygget. Åpnet den tidligere og det var litt lagdelt på overflaten, omtrent som all maling blir når den har stått en stund. Jeg tok en sparkelspade og rørte rundt.

Sparkelen føles bra i konsistensen og oppfører seg som hvilken som helst sparkel. Dog er den ca. 5 år gammel.

Hvis det ser bra ut og føles bra, er det risiko for at noe kan gå galt? Kan sparkel eldes på andre måter?

Bøtten har stått i garasjen, ca 8-12 grader året rundt.

Mvh
 
P
Er det 5 år gammelt så ville jeg ikke brukt det, for sparkel koster ikke så mye og skulle du mislykkes med at det f.eks. ikke tørker så er det ganske mye jobb å gjenopprette..
 
Jeg brukte gammelt sparkel en gang, men ikke igjen... Det tørket og fikk mange sprekker, selv om det føltes bra når jeg la det.
 
Dere har overbevist meg, sparklet får dra til fyllinga så kjøper jeg nytt! 👍

Takk for raske svar!
 
  • Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.