Hei!

Vi har ganske nylig flyttet inn i et hus fra -52 der trappen til overetasjen mangler rekkverk. Da vi har små barn, føles det viktig å få opp noe for å forhindre skl-/fallrisiko.

Problemet er at veggene består av betonghulstein, og jeg vet ikke hva man skal bruke for innfesting for å få rekkverket til å holde over tid.

Andre opphengte gjenstander som TV og speil har jeg klart å feste stabilt med fasadeplugger i henhold til bildet. Forskjellen er dog at rekkverket blir utsatt for daglig og varierende belastning som jeg antar kommer til å "gnage" på betongen.

Rekkverket er ca. 3,5 m og det blir 5 veggfester.

Har noen erfaring med materialet og en kvalifisert gjetning om hvordan man går frem?

• Fasadeplugg med skrue på svart bakgrunn. Emballasjen viser teksten "FASADEPLUGG UNIVERSAL MQL" og produktdetaljer som størrelse 8 x 120.
Takk for bra svar! Har helt gått glipp av disse i min jakt på Google. Så på distansrør for å ytterligere forsterke og da skal man ifølge beskrivelsen "kappe i henhold til ønsket lengde".

Kanskje et dumt spørsmål, men er det noe å tenke på eller ta utgangspunkt i for å vite hva som er riktig lengde? Jeg antar at målet er at gummiexpanderen skal feste i et lag i hullsteinen som er lengre bak. Skal man da bare bore og trykke inn gummiexpanderen med distansrør så langt det går?

S
Hva slags feste har du?

Det er ikke bestemt ennå, men tenker meg noe i stil med bildet. Den venstre har sentrums skrue og den høyre har tre forborede hull. Mistenker dog at det blir vanskelig å bore tre hull på så liten overflate i betonghullstein.

• Svart veggfeste med sentrert skrue og stål veggfeste med tre forborede hull. Hver koster 60 kr. Alternativer tilgjengelig.
S
Ja, du får kjøre med sånn med sentralskrue.

• Liker
Månskensmuschen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.