Hei!
Vi har en kjellerstue i vår sokkelbolig hvorav to av veggene er yttervegger. Den ene veggen ligger helt over bakken pga (sokkel) og den andre ligger stort sett helt under bakken. Forrige eier har tapetsert på veggene og hva jeg antar malt med vanlig plastmaling. Det var ganske lett å rive ned dette fra veggene og de har sittet der i mange, mange år. Nå er det sånn at jeg vurderte å male de pussede veggene direkte med silikatmaling for å ikke stenge inne fuktigheten. Men de pussede veggene har en del småsprekker som ville synes gjennom malingen siden silikatmaling er ganske så "flytende". Så mitt spørsmål er, tror du det funker å tapetsere veggene med malerduk som er laget av glassfiber, noe som ikke er organiske materialer og deretter male med silikatmaling direkte på. For glassfiber burde jo puste, kan man mene? Eller tar jeg feil der? Vi har ikke merket noen form for tendens til direkte fukt. Dessuten er det en stor åpen peis der som vi har tenkt å sette inn en keddy-ovn i, så den vil nok tørke ut kjelleren en del også.
Vil jo helst slippe å pusse om alle veggene igjen...
Legger ved bilde for oversikt.
Takk for svar.
Vennlig hilsen, Awwe
Vi har en kjellerstue i vår sokkelbolig hvorav to av veggene er yttervegger. Den ene veggen ligger helt over bakken pga (sokkel) og den andre ligger stort sett helt under bakken. Forrige eier har tapetsert på veggene og hva jeg antar malt med vanlig plastmaling. Det var ganske lett å rive ned dette fra veggene og de har sittet der i mange, mange år. Nå er det sånn at jeg vurderte å male de pussede veggene direkte med silikatmaling for å ikke stenge inne fuktigheten. Men de pussede veggene har en del småsprekker som ville synes gjennom malingen siden silikatmaling er ganske så "flytende". Så mitt spørsmål er, tror du det funker å tapetsere veggene med malerduk som er laget av glassfiber, noe som ikke er organiske materialer og deretter male med silikatmaling direkte på. For glassfiber burde jo puste, kan man mene? Eller tar jeg feil der? Vi har ikke merket noen form for tendens til direkte fukt. Dessuten er det en stor åpen peis der som vi har tenkt å sette inn en keddy-ovn i, så den vil nok tørke ut kjelleren en del også.
Vil jo helst slippe å pusse om alle veggene igjen...
Legger ved bilde for oversikt.
Takk for svar.
Vennlig hilsen, Awwe
Hvorfor? Forklar gjerne din mening og tanker rundt det å ikke sette malingsfilt. Min tanke var å gjøre det bare for å slippe å pusse opp veggene helt og holdent da jeg mangler kunnskap for det, aldri gjort det tidligere nemlig. Malingsfilten dekker nemlig visse ujevnheter som små små små sprekker som ville vært synlige hvis jeg maler med silikatmaling direkte på pussen. Det store spørsmålet er jo om det slipper gjennom fukt. Ellers er det jo også meningsløst å male med silikatmaling på om det nå ikke skulle slippe gjennom..Stefan N skrev:
Mvh
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Pooldäck runt glasfiberpool - såga bort hela eller delar av kanten?
Pool -
Glasfiberväv på vägg/tak - bästa sättet att ta bort?
Färg, Måla & Tapetsera -
Eps-betong og celleplast kjellerstue
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Radon 1340Bq i gillestugan - vad göra?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
440 +-50 bq/m3 i gillestuga - hur hårt sanera?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur