15.946 lest ·
10 svar
16k lest
10 svar
Hjørnelist for ytterhjørne på gipsvegg
Noen som har testet disse?
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/självhäftande-hörnskydd-l-2500mm
Virker praktiske, skal gipse en del i dag. Og det blir totalt 6 stykker ytterhjørner, på blant annet noen stolper og veggbiter.
Skal man gjøre alt man kan for å få en faset ytterkant på gipsen mot ytterhjørnene?
Eller går det å jukse det til med kniv rimelig pent?
Har nemlig noen steder hvor jeg har 30-60 cm mellom to ytterhjørner, og det føles unødvendig med to plater på disse for å få en faset kant mot hjørnene. Men kanskje er det det eneste alternativet?
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/självhäftande-hörnskydd-l-2500mm
Virker praktiske, skal gipse en del i dag. Og det blir totalt 6 stykker ytterhjørner, på blant annet noen stolper og veggbiter.
Skal man gjøre alt man kan for å få en faset ytterkant på gipsen mot ytterhjørnene?
Eller går det å jukse det til med kniv rimelig pent?
Har nemlig noen steder hvor jeg har 30-60 cm mellom to ytterhjørner, og det føles unødvendig med to plater på disse for å få en faset kant mot hjørnene. Men kanskje er det det eneste alternativet?
Renovator
· Kalmar län
· 2 600 innlegg
Jeg har brukt de i metall og satte ikke alltid fasade gipskanter ut i hjørnet av lignende grunner som deg. Det gikk likevel enkelt å sparkle ut nivåforskjellen. Har ikke målt hvor vinkelrett hjørnet ble, men det ser perfekt ut uansett. Jeg ville gjort det som er enklest. Unntaket er kanskje hvis det skal monteres en spikret hylleplate eller noe som direkte avslører et ujevnt underlag.
Medlem
· Stockholm
· 1 397 innlegg
Fantastiske, limet kan være litt dårlig, har hjulpet til litt med tapetlim da sitter det som fjellet.
Har brukt både K-rautas og Byggmaxs hjørnebeskyttelse. Faktisk så syntes jeg Byggmax selvklebende var mye bedre enn K-rautas. Ikke ofte Byggmax "vinner", men her var det hestelenger.
https://www.byggmax.se/skivmaterial/gipsskivor/hörnskydd-p20805
https://www.byggmax.se/skivmaterial/gipsskivor/hörnskydd-p20805
Jeg har også brukt de selvklebende med tape. Men kjøpt på Beijer, men de ser mistenkelig like ut de på Byggmax. Veldig praktiske å jobbe med. Selgeren i byggevarebutikken sa at de stort sett selger den nå for tiden.
Medlem
· Östergötland
· 253 innlegg
Så skal du IKKE ha fasade kanter mot ytterhjørne!
Bra skåret eller aller helst sag den "andre" platen på plass!
Bra skåret eller aller helst sag den "andre" platen på plass!
Vi brukte dem med dobbeltsidig tape, kjøpt hos colorama. Ikke jeg som gjorde det, men en bekjent som er maler. Han festet dem, sparklet opp med gipsbruk og deretter sparklet han med noe lett håndsparkel etterpå. Han "bredsparklet" imidlertid et godt stykke ut på veggene. Så fikk jeg tipset om å slipe ned hjørnene så man så plasthjørnet, ellers blir hjørnene sylskarpe. Synes ikke når man har malt.
Okei, men dette er for sent nå. Har kjørt med faset del i to ytterhjørner i dag. Har to igjen å gjøre i morgen. Kjør motsatt der. Disse er bare 90x220mm bjelker for en bjelke som skal gipses. Hadde ikke gått å gjøre noe annet der uansett.P Patrik Lidstedt skrev:
Så tror jeg at jeg gjør om en plate i morgen også. Sagde ikke den "andre" i ettertid, men måtte stå og rette den med gipssagen etterpå. Det blir bare dårlig. Først når jeg laget dørhullet (da jeg gjorde slik). Som jeg innså hvor smidig det var.
Jeg gipser for første gang i dag. Så har litt å lære merker jeg.
Takk for alle svar!
Kjøpte forresten aldri de der hjørnene jeg lenket til, ganske dumt. De fantes ikke ute på byggeplassen der jeg plukket alt annet. Dum var jeg og tok noen lister man skrur dit i stedet for at de sto ved siden av. Snakket med en snekkerkamerat senere som hadde satt sånne som sa at det var skit med disse. Bedre med slike man limer/teiper dit i stedet da skruehoder kan krype frem etterpå hvis man er uheldig (hadde det gjort hos ham). Blir til å bytte til dem i morgen i stedet.
Kjøpte forresten aldri de der hjørnene jeg lenket til, ganske dumt. De fantes ikke ute på byggeplassen der jeg plukket alt annet. Dum var jeg og tok noen lister man skrur dit i stedet for at de sto ved siden av. Snakket med en snekkerkamerat senere som hadde satt sånne som sa at det var skit med disse. Bedre med slike man limer/teiper dit i stedet da skruehoder kan krype frem etterpå hvis man er uheldig (hadde det gjort hos ham). Blir til å bytte til dem i morgen i stedet.
Sist redigert:
Klikk her for å svare