Skal gjøre i stand et kino-/tv-spillrom i kjelleren min. Rommet er i dag uinnredet og har "nakne" lecablokker. Tanken er at jeg skal pusse lecablokkene og male med silikatmaling på alle veggene unntatt den ene. Der ønsker jeg i stedet å sette liggende panel. Denne veggen er en innervegg, og det er egentlig to grunner til at jeg vil sette liggende panel. Dels for å kunne trekke elektrisitet og andre kabler bak, men også for det estetiske.
Er dette en dårlig idé? Veggen er som sagt en innervegg, og min tanke er å lekte ut med stålprofiler i så fall. Spiller det noen rolle at den ene siden vil ligge mot en yttervegg? (Det vil si to av fire vegger i rommet er yttervegger, så hvilken av innerveggene jeg enn velger, vil denne veggen kobles til en yttervegg) Jeg har ingen planer om å sette noe isolasjon i veggen om det har noen betydning.
Hvis det nå skulle være greit å gjøre på en slik måte, hvordan lekter man enklest ut med stålprofiler? Bygger man en blindvegg i stålprofiler eller fester man stålprofilene i lecaveggen?
Skulle si at det er ett fett om alle veggene er tørre året rundt. Skulle du ha variasjon over årstid eller grunn til å mistenke fukt kan du jo gjøre som ved badstubygging; et rom (i ditt tilfelle vegg) i rommet og ha en avstand mellom eksisterende og ny vegg, liggende stålbjelker mot gulv og tak, samt stående stål- eller trebjelker. Legger ved bilde fra badstubygging for illustrasjon.
Hei. Angående kino i kjelleren vil jeg anbefale at du ser på minhembio.com . Det finnes mye bra å lese der. Selvfølgelig avhenger alt av hvor seriøs man er med lyden sin. mvh a
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.