Som overskriften lyder, kan man ha et hjemmegym på et bjelkelags gulv?
Det må tåle støt og lignende da jeg skal trene styrkeløft der. Det er jo først og fremst markløftene som vil belaste gulvet mest.
Jeg tenkte at det kanskje går hvis man legger en støtbestandig matte først, deretter bygger en plattform med kryssfiner og ytterligere en matte.
Hva tror dere? Kommer bjelkelaget til å gå i stykker?
Det må tåle støt og lignende da jeg skal trene styrkeløft der. Det er jo først og fremst markløftene som vil belaste gulvet mest.
Jeg tenkte at det kanskje går hvis man legger en støtbestandig matte først, deretter bygger en plattform med kryssfiner og ytterligere en matte.
Hva tror dere? Kommer bjelkelaget til å gå i stykker?
Om du bygger et podium som både fordeler belastningen og fjærer, vil du jo dempe støyen betydelig. Hvor tungt skal du løfte, og fra hvilken høyde skal du slippe det i gulvet? Jeg vil tro at risikoen er større for at man lager hull i gulvplatene enn at bjelkelaget knekker. Og det problemet løser du med podiet.
Spørsmålet er litt hva du har for bjelkelag? Hvis mulig, forsterk bjelkelaget med kortlinger mellom bjelkene.F frutty skrev:Som overskriften lyder, kan man ha et hjemmegym på et bjelkelags gulv?
Jeg tenkte at det kanskje går hvis man legger et støtdempende teppe først, deretter bygger et podium med kryssfiner og en ekstra matte.
Hva tror dere? Vil bjelkelaget gå i stykker?
Stangen kommer jo til å "slippes" fra rundt 70cm. Man følger jo med stangen, men bremser den ikke spesielt mye.A Avemo skrev:Om du bygger et podium som både fordeler belastningen og svikter, demper du jo smellene betydelig. Hvor tungt skal du løfte, og fra hvilken høyde skal du slippe det på gulvet? Jeg vil tro at risikoen er større for at man slår hull i gulvplatene enn at bjelkelaget knekker. Og det problemet løser du med podiet.
Når det gjelder vekt, bør det tåle opptil 300 kg. Nå er jeg ikke helt der ennå selv, men treningskompisene mine befinner seg i de traktene. Så er det jo greit med litt margin
Det høres ut som et dårlig utgangspunkt å prøve å finne ut hva "noe standard bjelkelag" tåler. Å regelmessig slippe 300 kg fra 70 cm høres ut som en mye høyere belastning enn de fleste utsetter huset sitt for. Det kanskje holder. Men det er kjedelig om det ikke gjør det. Om du legger opp et ekstra bjelkelag oppå gulvet og legger bjelkene tett og kanskje legger dobbelt gulvplater, burde du ha forbedret situasjonen betraktelig. Hvis du ikke føler for å krype under og sjekke hvordan bjelkelaget er bygget og eventuelt forsterke det.
Verken jeg eller mine treningskompiser kommer jo til å trene med slike vekter, men man vil jo kunne ha en maksøkning eller lignende.A Avemo skrev:Det høres ut som et dårlig angrepspunkt å forsøke å finne ut hva "noen standard bjelkelag" tåler. Å regelmessig slippe 300 kg fra 70 cm høres ut som en mye høyere belastning enn de fleste utsetter huset sitt for. Det kan kanskje holde. Men det er kjedelig om det ikke gjør det. Om du legger opp et ekstra bjelkelag oppå gulvet og legger bjelkene tett og kanskje legger doble gulvplater, burde du ha forbedret situasjonen betydelig. Hvis du ikke har lyst til å krype under og sjekke hvordan bjelkelaget er bygd og eventuelt forsterke det.
Uansett, veldig bra tips! At jeg ikke har tenkt på det. Må man legge noe gulv likevel? Eller kan man bruke for eksempel en sponplate/plywood, siden det kommer til å være gummimatter oppå.
Det er en fordel om det er tykke plater. Gulvsponplater er beregnet for formålet og har kanter som passer i hverandre. Vil du heller bruke noen andre plater så går selvfølgelig det også.F frutty skrev:
Perfekt! Jeg er helt ny innen dette, så unnskyld alle dumme spørsmål.A Avemo skrev:
F.eks. sånne:
https://www.byggmax.se/skivmaterial/byggskivor/spånskivor/golvspånskiva-p1020 ?