Hei. Ønsker hjelp med vekt på tegltak. Kontra blikktak
Mitt tak er på 112 kvm med 2-kupet tegl. Har en innervegg
som skal fjernes på øvre plan. Ifølge en gammel dyktig snekker
sa han følgende. Hvis teglet skal være igjen, så trenger jeg
forsterkning der hvor veggen skal fjernes. Men han sa også at hvis
jeg skal ha blikktak så trenger jeg ikke forsterke det.
Kan det virkelig være sant? Han sa at taket veier utrolig
mye med tegl og våt snø på. Finnes det noen beregning på de forskjellige takene

Håper på svar fra noen som kan dette.
Jeg selv kan ikke slå i en spiker uten å måtte dra til sykehuset :-[ :'(
 
Kan ikke tenke meg at det kan skille mer enn 25kg/kvm mellom tegltak og platetak. Snølasten er den store delen og det burde spille mindre rolle. Det er klart at hvis man ligger på grensen så har sikkert snekkeren rett. Hør med en konstruktør som kan regne litt på det.
 
Hei Jeg vet ikke om det er lertegel eller betong. Bifogar en bild på den regel i taket
og som du ser så har det vært en rums vegg resten er så kalt katt vind som skal bygges så det blir et større rom.
 
  • Takstoler og vegg i et loftsrom, med lys fra et rundt vindu. Byggematerialer er stablet mot veggen, og rummet ser halvferdig ut.
Jeg tror at snekkeren tar med i sin analyse at hvis man har platetak så fester ikke snøen seg like lett. Det meste ramler ned. Så det handler om både lavere nedlastning fra takmaterialet og fra snøen.

Nå tror jeg ikke at man får regne med den effekten når man dimensjonerer et tak. For det finnes ingen garanti for at ikke mye snø kan legge seg uansett ved visse værtyper.

Rent kostnadsmessig så er det trolig billigere å forsterke taket enn å legge det om. Men det avhenger jo selvfølgelig av hvordan det må forsterkes, en forsterkning kan jo i verste fall innebære at man river hele taket og "begynner om". Men så ille skal det vel ikke behøve å være.
 
Hei

Så planene dine om å åpne opp til "kattvinden", jeg har også lignende planer. Men ofte inngår den typen vegg i takkonstruksjonen, har nettopp gått gjennom dette i min tråd "planlegger å rive en hjertvegg", jeg fikk fin informasjon fra noen på forumet der. Anbefaler å lese det. Antar at det du/jeg ønsker å gjøre allerede er gjort i mange hus, og da mange ganger uten at en konstruktør er involvert. Eier et hus siden et år tilbake der en slik vegg allerede var tatt ned, den har jeg gjenoppbygd og la da merke til minst 4 cm svake i den øvre gjenværende bjelken. Ingenting skjedde, men det har nok "stresset" den øvrige konstruksjonen en del.

Mvh Hans O
 
Jeg har hatt en snekker og en bygg konstruktør. Snekkeren sier at det er ok å fjerne alt slik at katterommet blir en del av rommet. Da platetaket kommer til å veie cirka 3 tonn mindre sammenlignet med hva det veier i dag, cirka 4,5 tonn, uten snølast. Det eneste problemet, sier begge to, er at jeg har for lange bjelker, cirka 4,50, som gjør det litt svaiete. De var for svake, 3x15, litt for tynne, syntes de. Fikk da rådet om å felle inn en jernbjelke ifølge bygg konstruktøren. Merkelig hvor ulike yrkesmenn sier. Snekkeren er en kjent mann på denne type gamle hus. Konstruktøren sier spør snekkeren :-/

Kan man ikke legge inn en limtrebjelke så takstoler og vegger blir mindre belastet?
:-[ Slik ser takstolene ut
 
  • Innvendige takstoler av tre i et gammelt bygg.
og vegger
 
  • Loftrom under renovering med träväggar och synliga takbjälkar, fönster till höger.
Hei!
Jeg skal gjøre nøyaktig det samme. Mine takstoler er også for svake for å åpne opp kattvinden. Løsningen er at jeg parallelt med takbjelken legger på en 195 bjelke. Dessuten får jeg da mer rom til å legge tykkere isolasjon.

Håper du forstår.

/Sam
 
Hei samonite. Jeg vet ikke helt hva du mener. Kan du beskrive litt mer for meg
hvordan det kan bli stivhet i veggene mm
:-[
M.v.h. Pittbull
 
H hempularen skrev:
Jeg tror at snekkeren tar med i sin analyse at hvis man har platetak, så fester ikke snøen seg like lett. Det meste faller ned. Så det handler om både lavere belastning fra takmaterialet og fra snøen.

Nå tror jeg ikke at man får regne med den effekten når man dimensjonerer et tak. For det finnes ingen garanti for at mye snø ikke kan legge seg uansett ved visse værtyper.

Rent kostnadsmessig er det trolig billigere å forsterke taket enn å legge det om. Men det avhenger jo selvfølgelig av hvordan det må forsterkes, en forsterkning kan i verste fall innebære at man river hele taket og "begynner på nytt". Men så ille skal det vel ikke behøve å være.
Over en viss takvinkel får man redusere snølasten, jeg tror det er lineært mellom 30 og 60 grader. Jeg tror ikke den normen skiller på tegl og plater selv om en slik forskjell nok finnes i virkeligheten, og tegl er signifikant tyngre enn plater, men det er likevel snølasten som er den store biten. Det kan nevnes at mine foreldre hadde et skur med korrugert plasttak, og til tross for lav vinkel pleide snøen sakte å gli av fra det.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.