Hei

Skulle sette opp en hylle (typ Ikea lack vegghylle) hos en venn som har flyttet inn i et gammelt teglhus i Stockholm C, huset er fra ca 1930-tallet.
Glad i hågen tok jeg med meg min borehammer og 8mm bor, hadde kjøpt fischer sx 8x65mm plugg og skrue 6x80 og tenkte at nå skal det vel sitte oppe...
Etter boring med ca 1/4 av hva maskinen kan gi passer ikke pluggen. Hullet er for stort. Hullet var ca 10mm stort og det var bare hvitt borestøv på gulvet. Veggen er pusset og malt så man ser ikke hvor teglsteinen eller fugen er.
Kjøpte da 10mm plugg og vendte tilbake til veggen fra ….. Presset inn 3 stk 10mm plugger og dro fast med skruen og hyllen satt oppe. Når vi hadde stilt opp 1/6 av bøkene på hyllen begynner den å tippe fremover. Veggen/pluggen holder ikke.

Nå til mine spørsmål.
Har jeg klart å bore i fugen og er det derfor det ikke holder?
Kan jeg presse inn pl 600 eller kjemisk anker i hullet og kjøre med 6mm gjengestang.
Skal opp med flere hyller i samme vegg, tør man da bruke pluggen over forutsatt at man treffer teglsteinen (rødt borestøv), tenkte hvis man vil gjøre noe annet med veggen i fremtiden?

Lurer på om det virkelig er tegl du har boret i. Bare det at hullet ble så mye større er rart, eller også borer du ustødig. Ta et passende verktøy og test om du kan skrape av materialet i borehullet for å teste veggens hardhet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.