Hei!

Holder på å isolere garasjen, brannklassifisert EI30 i yttervegger og tak.

Jeg har gipset første lag med gips i garasjetaket langs med lektene og kortelling med PB100 i kortskjøtene. Skal nå sette andre laget gips på tvers av lektene/platene. Det jeg nå lurer på, er om jeg trenger å underbygge med Pb100 langs hele langsiden på gipsplaten i det ytre laget. Den hviler jo på det indre laget og vil jo bli skrudd cc30 hele veien, så det føles litt unødvendig. Jeg har søkt info men blir ikke helt klok da det står forskjellige info eller så er det jeg som misforstår.

Begge lagene plater skal skrus fullstendig.

"OBS! For brannklass EI 30 med to lag 12,5 mm Gyproc Gipsplater kreves det at begge platelagene blir skrudd fullstendig samt at platene i indre lag monteres langs med glespanel c 300 mm og at platas kortkanter understøttes med Plåtband PB 100.
Gyproc-Monteringshandbok kap7.pdf Side 154

(Ovenfor: Tolker det slik at jeg kun korteller det indre laget i kortkanter.)

"OBS! For brannklass EI 30 og to lag Gyproc 12,5 mm Gipsplater kreves det at alle platekanter skal være understøttet. Platene monteres langs mot tverr-/ sekundærprofil på c 300 mm og kortkanter understøttes med PB 100."
Gyproc-Monteringshandbok kap2.pdf Side 72

(Ovenfor: Kreves det at alle platekanter er understøttet, menes det at plata må hvile på enten lekt, kortelling eller annen plate?)

"Flere lag
Alle skjøter forskyves.
Man kan bytte retning fra platelag til platelag.
Siste laget bør monteres på tvers mot underlaget.
Alle tverrmonterte kortkanter skal understøttes og langsmonterte kortkanter i ytre platelag."
Montasje av plater, generelt - Knauf Danogips

(Ovenfor: Langsmonterte kortkanter i ytre platelag skal understøttes. Er de understøttet hvis de hviler på en annen plate eller hva menes her? Kortkanten skrues jo i den tverrgående lekten.)

Beklager hvis jeg oppleves litt treg her, men jeg er litt nevrotisk av meg og vil at det skal bli riktig.

Takk for hjelpen og god helg!!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.