Hei!
Vi har kjøpt et rekkehus, bygget -82 med trykte syll i yttervegg. Platen ligger på mark. Underlag: Plastfolie, celleplast 70mm, papp og 22mm spon. Alt er nå revet, og nå ønsker jeg å få hjelp til å vurdere betongplaten. Slik er det: når alt ble revet, syntes jeg at platen så fin ut. Ingen mikrobiell vekst. Det som forvirrer meg er at på betongen ser det ut til å ha blitt små kanaler, samt at betongen har smuldret opp på visse partier (der betongen er lysere). Min teori er at man har gått mer over disse partier. Nå når jeg har revet alt og kastet plastfolien, opplever jeg en vesentlig forskjell i lukt. Nå lukter det våt stein blandet med klor, typ som et svømmehall. Er det vanlig for betong? Synes dere at betongen ser ok ut? På det fjerde bildet er det en hvit belegning som føles som sparkel, alternativt en gammel primer, er det det?

Takk for svar!

• Betongplate med slittasje og små kanaler synlige, flekker av lyser betong og mulig hvit belleggning som kan være spakling eller gammel primer.
  • Betonggulv med mørke og lyse flekker. Små kanaler og smuldrende områder vises. En grønn bøtte og gul hjørne vises i bakgrunnen.
  • Grå betongplate med lysere og mørkere partier, en gul vater ligger diagonalt over gulvet. Vegger har synlige gipsplater uten maling.
  • Betongplate med hvite avleiringer og smuldrete overflater. Mørkere og lysere partier, mulig sprekker og slitasje synlig. Rør i forgrunnen.
Første to bildene er i stuen. Det tredje er fra kjøkkenet på et radiatorrør som har ligget under plastfolie.

• Gul vaterpass på betonggulv i stue.
  • Et tomt stuerom med plastpose på gulvet. En vater ligger ved siden av posen. Veggene er uferdige med åpne stikkontakter.
  • Radiatorrør lagt i en bue på et betonggulv i kjøkkenet, med kobberrør og isolasjon rundt.
Lå det plastfolie, 70 mm celleplast, papp og sponplate oppå betongen? Finnes det noen isolasjon under betongen?

H
Om jeg får gjette uten å vite konstruksjonsløsningen så tror jeg følgende:

de er en klassisk plate på mark uten underliggende isolasjon = risikokonstruksjon
fukt trenger opp i platen og forårsaker skader på overliggende konstruksjon.
Fukt og lukt vil bli værende i platen, men løsningen er som du har gjort å rive bort gammelt gulv og installere et ventilert gulv som hindrer fukt/lukt i å komme opp i boligen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.