Hei alle!
Vi har nettopp bygget knevegger og i dem lagring. Planen var å ha så "usynlige" luker som mulig - noe som har vist seg å være vanskeligere enn vi trodde. Veggene er bygget med OSB som vi har kledd med perlespark og deretter saget ut luker.
Min samboer hevder at vi må ha utenpåliggende hengsler siden lukene er så tunge. Nå har vi satt på hengslene og prøvd å male over dem - men det ser ikke bra ut (i følge meg).
I stedet vil jeg ha noen mer diskrete kanthengsler. Nå trenger jeg deres hjelp til å vinne over samboeren på min side!
Det mest problematiske er at en av lukene i veggen skal romme en 90-seng. dvs. Luken er ca. 200 cm x 50 cm (horisontal). Tykkelse (OSB + perlespark) 2,3 cm.
For å oppsummere det jeg ønsker svar på:
1. Fungerer det å sette kanthengsler på en luke som består av OSB + perlespark?
2. Hvilken type hengsler ville dere valgt til den store horisontale "sengluken"? Er det mulig å sette kanthengsler også på denne?
Hvis min beskrivelse føles uklar kan jeg ta et bilde for å vise hvordan det ser ut. Det var også vanskelig å velge riktig forum for dette spørsmålet (første gang jeg lager et innlegg her), så omdiriger meg gjerne ved behov
Det blir ganske stor kraft som vil bryte luken om hengslene sitter på siden. Da kreves det mye ledig plass foran luken om den må åpnes helt.
Kan dere ikke sette hengslene i overkanten av luken i stedet? Tenk deg en dør som man har vridd 90 grader og lagt ned. Da trenger ikke hengslene å synes så mye heller. Noe lignende dette tenker jeg:
Ulempen er vel at luken kan bli tung å åpne, men den vil lukke seg selv
Det blir rett stor kraft som vil bryte luken om hengslene sitter på siden. Da kreves det mye ledig plass foran luken om den trenger å åpnes helt.
Kan dere ikke sette hengslene i overkant av luken i stedet? Tenk deg en dør som man har vridd 90 grader og lagt ned. Da trenger ikke hengslene å synes så mye heller. Noe lignende dette tenker jeg:
[bilde]
Ulempe er vel at luken kan bli tung å åpne, men den vil lukke seg selv
Jo, akkurat! Det var kanskje dårlig beskrevet av meg - men det er slik luken skal henge! Altså som ditt bilde. Tror du at det ville fungert med noen mindre leddhengsler da? Min bekymring ligger i at (OSB-platen som døren delvis består av) ikke vil tåle vekten av luken. Altså at det er risiko for at den sprekker hvis jeg setter hengslene på kanten?
Om jeg får spørre - hvilken type hengsel og størrelse ville du anbefalt for en luke av den størrelsen som jeg har beskrevet?
Takk på forhånd!
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.