Heisann alle sammen!

Er i gang med å starte renovering av vår stue og spisestue i vårt Moelven modulhus fra 1970 og har en bærende veggbit vi vil fjerne fordi den ser helt vilt stygg ut.. Legger ved noen bilder!
Vi vil altså fjerne veggen mot begynnelsen av åpningen som ligger mot det andre rommet så å si.

Det vises på taket og tegningene at veggen opprinnelig skulle ha gått tvers over hele huset, men de valgte så å stoppe den på midten av huset.

Det er som sagt et Moelven modulhus fra -70 og består av 5 moduler, så modulskjøtene blir selvfølgelig bærende. Men jeg har litt vanskelig for å tyde tegningene og har selvfølgelig ingen anelse om hvordan vi skal gå frem for å rive veggfeltene.

Sette opp stolper i hver ende med limtre imellom?

Se på bildene og hjelp meg

Mvh Robin

• Vegg i modulhus fra 1970-tallet med åpning mot et annet rom, en hvit stol og kommode ved siden av. Gulv av tregulv med en ballong på gulvet.
  • En innendørsvegg mellom to rom med en gammel, hvit klokke plassert ved veggen. Klokken står på et tregulv nær åpningen til et annet rom.
  • Interiørbilde av en stue med en trestøtte midt i rommet, en hvit kommode, planter og en døråpning til et tilstøtende rom.
  • Gammelt plantegning av et Moelven modulhus fra 1970 med håndskrevne tillegg og markeringer.
  • Teknisk tegning av bærende innervegg i et Moelven modulhus fra 1970, viser materialer og konstruksjonsdetaljer.
Om dere ser på hustegningen så er det en blåmalt del der veggen ville ha gått, så det som er igjen av den veggen mot møtende rom som skal bort.

Har du fått hjelp??
Hva slags tak og takstoler har du på huset?
Det ser jo ikke ut til å være noen bjelke der veggen mangler. !!
Så spørsmålet er om taket er helt frittbærende og de har festet opp innertaket i takstolene. ??

//AA

• Liker
Gnomeboy
  • Laddar…
S saiter skrev:
Har du fått hjelp??
Hva slags tak og takstoler har du på huset?
Det ser jo ikke ut til å være noen bjelke der veggen mangler. !!
Så spørsmålet er om taket er helt frittbærende og de har hengt opp innertaket i takstolene. ??

//AA
Hallo!

Ikke fått hjelp ennå.. Har vært i kontakt med en snekker i uken men ikke fått hjelp ennå..

Oj, jeg er dårlig på denne biten.. Tynne takstoler er det, så er det masse bord som ligger overlappende langs hele skjøten på loftet.. Taket er vel standard 27 grader med rupanel, papp og så betongstein.

Kan gå opp på loftet og ta bilder av hvordan det ser ut, så forstår vi nok alt bedre .

Her kommer noen bilder fra loftet..

Modulsømmene er ganske tydelige her ☺️

• Loft med synlige modulskjøter og trebjelker, avslørt av sterk belysning. Trepaneler og uordnet treverk kan sees på gulvet.
  • Loft med synlige modulskjøter, viser trebjelker og uferdig struktur.
  • Modulskarver synlige i taket med isolasjon mellom trebjelker.
  • Vindsbilde som viser tydelige modulskarver mellom trebjelker og takpanel.
De der takstolene trenger støtte under.
Du bør nok sette opp en bjelke langs hele veggen du fjerner.

//AA

S saiter skrev:
De der takstolene trenger støtte under.
Du bør nok sette opp en bjelke langs hele veggen du fjerner.

//AA
Hvis veggen går langs takstolene har jeg vanskelig for å se hvorfor du skulle trenge å støtte dem.

To helt forskjellige svar her..

Rotet litt blant tegningene nå og fant dette, om det er til noen hjelp? Står noe med Max spennvidde oppe til venstre?

ser at det er 25graders saltak også.

• Byggetegning av sadeltak med maksimal spennvidde angitt, viser snitt og materialspesifikasjoner, inkludert trefiberplater og takpapp.
Greia er at dine takstoler ikke er frittbærende, men de trenger støtte av huset under.
Noen av dem står ved en vegg, andre mellom veggene, på de åpne områdene, men de sistnevnte har støtte av listene til innertaket.
Hvis for mye av denne støtten fjernes, er det mulig / sannsynlig at noe gir seg og kommer nedover.
Jeg hadde satt opp en bærelist som støtte.

//AA

S saiter skrev:
Greia er at dine takstoler ikke er frittbærende, men de trenger støtte fra huset under.
Noen av dem står ved en vegg, andre mellom veggene, på de åpne områdene, men de sistnevnte har støtte fra lektene til innertaket.
Hvis for mye av denne støtten fjernes, er det mulig / sannsynlig at noe gir etter og kommer nedover.
Jeg hadde satt opp en bærende bjelke som støtte.

//AA
Da er jeg med på hva du mener. 2 stolper på hver side av rommet og en limtrebjelke er veien å gå da antar jeg? Så er neste steg å få hjelp med dimensjonering da! Får sjekke med snekkerne til uka.

• Liker
saiter
  • Laddar…
Ja, sjekk med snekkeren. Kan komme gode tips på stedet.
Dimensioneringstabell finner du på nettet.
Sørg for at pelarna har ordentlig fundament. Ellers får du problemer med bjelkelaget.
(Om det bare er sponplate og isolering under.)

//AA

• Liker
Gnomeboy
  • Laddar…
BirgitS
Gnomeboy Robin Berg skrev:
Da er jeg med på hva du mener. To stolper på hver sin side av rommet og en limtredrager er veien å gå da antar jeg? Så er neste steg å få hjelp med dimensjonering da! Får sjekke med snekkeren til uken.
Snekkere er ikke pålitelige når det gjelder dimensjonering av bærende deler uten du trenger en bygningskonstruktør eller lignende. Inngrep i bærende konstruksjoner krever normalt at man gjør en byggemelding til kommunen og de pleier å ville vite hvordan man har kommet frem til dimensjoneringen også.

• Liker
Gnomeboy og 1 annen
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Snekkere er ikke pålitelige når det gjelder dimensjonering av bærende deler, du trenger en bygningskonstruktør eller lignende. Inngrep i bærende konstruksjoner krever normalt at man gjør en byggemelding til kommunen, og de pleier å ville vite hvordan man har kommet fram til dimensjoneringen også.
av og til har man flaks med å kjenne dyktige snekkere som har god kontakt med konstruktører. Bare det at snekkeren må komme en gang også. Haha

Det der med byggemelding osv har jeg kontroll på!
Ingen idé å gjøre før man har litt mer kjøtt på bena og ser en mulig start på prosjektet.

• Liker
BirgitS og 1 annen
  • Laddar…
Har et likt hus, hvordan gikk det, holder det med veggene i midten av huset eller måtte du bære av?

C Clas2 skrev:
Har et likt hus, hvordan gikk det, holder det med veggene i midten av huset eller måtte du bære av?
Hei!

Det ble aldri noe av dette, og huset ble solgt i stedet til fordel for et større.

Men det jeg kan huske av hva min snekkerkompis sa, er at han ville legge en bjelke mellom ytterveggen på gavlen (mot garasje) og den bærende veggen mellom spisestue og kjøkken/gjestetoalett. Rundt 8m lang.

Håper det er til noen hjelp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.