4.702 lest ·
15 svar
5k lest
15 svar
Hjelp,riving av bærende vegg Moelven
Heisann alle sammen!
Er i gang med å starte renovering av vår stue og spisestue i vårt Moelven modulhus fra 1970 og har en bærende veggbit vi vil fjerne fordi den ser helt vilt stygg ut.. Legger ved noen bilder!
Vi vil altså fjerne veggen mot begynnelsen av åpningen som ligger mot det andre rommet så å si.
Det vises på taket og tegningene at veggen opprinnelig skulle ha gått tvers over hele huset, men de valgte så å stoppe den på midten av huset.
Det er som sagt et Moelven modulhus fra -70 og består av 5 moduler, så modulskjøtene blir selvfølgelig bærende. Men jeg har litt vanskelig for å tyde tegningene og har selvfølgelig ingen anelse om hvordan vi skal gå frem for å rive veggfeltene.
Sette opp stolper i hver ende med limtre imellom?
Se på bildene og hjelp meg
Mvh Robin
Er i gang med å starte renovering av vår stue og spisestue i vårt Moelven modulhus fra 1970 og har en bærende veggbit vi vil fjerne fordi den ser helt vilt stygg ut.. Legger ved noen bilder!
Vi vil altså fjerne veggen mot begynnelsen av åpningen som ligger mot det andre rommet så å si.
Det vises på taket og tegningene at veggen opprinnelig skulle ha gått tvers over hele huset, men de valgte så å stoppe den på midten av huset.
Det er som sagt et Moelven modulhus fra -70 og består av 5 moduler, så modulskjøtene blir selvfølgelig bærende. Men jeg har litt vanskelig for å tyde tegningene og har selvfølgelig ingen anelse om hvordan vi skal gå frem for å rive veggfeltene.
Sette opp stolper i hver ende med limtre imellom?
Se på bildene og hjelp meg
Mvh Robin
Har du fått hjelp??
Hva slags tak og takstoler har du på huset?
Det ser jo ikke ut til å være noen bjelke der veggen mangler. !!
Så spørsmålet er om taket er helt frittbærende og de har festet opp innertaket i takstolene. ??
//AA
Hva slags tak og takstoler har du på huset?
Det ser jo ikke ut til å være noen bjelke der veggen mangler. !!
Så spørsmålet er om taket er helt frittbærende og de har festet opp innertaket i takstolene. ??
//AA
Hallo!S saiter skrev:
Ikke fått hjelp ennå.. Har vært i kontakt med en snekker i uken men ikke fått hjelp ennå..
Oj, jeg er dårlig på denne biten.. Tynne takstoler er det, så er det masse bord som ligger overlappende langs hele skjøten på loftet.. Taket er vel standard 27 grader med rupanel, papp og så betongstein.
Kan gå opp på loftet og ta bilder av hvordan det ser ut, så forstår vi nok alt bedre .
Greia er at dine takstoler ikke er frittbærende, men de trenger støtte av huset under.
Noen av dem står ved en vegg, andre mellom veggene, på de åpne områdene, men de sistnevnte har støtte av listene til innertaket.
Hvis for mye av denne støtten fjernes, er det mulig / sannsynlig at noe gir seg og kommer nedover.
Jeg hadde satt opp en bærelist som støtte.
//AA
Noen av dem står ved en vegg, andre mellom veggene, på de åpne områdene, men de sistnevnte har støtte av listene til innertaket.
Hvis for mye av denne støtten fjernes, er det mulig / sannsynlig at noe gir seg og kommer nedover.
Jeg hadde satt opp en bærelist som støtte.
//AA
Da er jeg med på hva du mener. 2 stolper på hver side av rommet og en limtrebjelke er veien å gå da antar jeg? Så er neste steg å få hjelp med dimensjonering da! Får sjekke med snekkerne til uka.S saiter skrev:Greia er at dine takstoler ikke er frittbærende, men de trenger støtte fra huset under.
Noen av dem står ved en vegg, andre mellom veggene, på de åpne områdene, men de sistnevnte har støtte fra lektene til innertaket.
Hvis for mye av denne støtten fjernes, er det mulig / sannsynlig at noe gir etter og kommer nedover.
Jeg hadde satt opp en bærende bjelke som støtte.
//AA
Ja, sjekk med snekkeren. Kan komme gode tips på stedet.
Dimensioneringstabell finner du på nettet.
Sørg for at pelarna har ordentlig fundament. Ellers får du problemer med bjelkelaget.
(Om det bare er sponplate og isolering under.)
//AA
Dimensioneringstabell finner du på nettet.
Sørg for at pelarna har ordentlig fundament. Ellers får du problemer med bjelkelaget.
(Om det bare er sponplate og isolering under.)
//AA
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.196 innlegg
Snekkere er ikke pålitelige når det gjelder dimensjonering av bærende deler uten du trenger en bygningskonstruktør eller lignende. Inngrep i bærende konstruksjoner krever normalt at man gjør en byggemelding til kommunen og de pleier å ville vite hvordan man har kommet frem til dimensjoneringen også.Robin Berg skrev:
av og til har man flaks med å kjenne dyktige snekkere som har god kontakt med konstruktører. Bare det at snekkeren må komme en gang også. HahaBirgitS skrev:
Det der med byggemelding osv har jeg kontroll på!
Ingen idé å gjøre før man har litt mer kjøtt på bena og ser en mulig start på prosjektet.
Hei!C Clas2 skrev:
Det ble aldri noe av dette, og huset ble solgt i stedet til fordel for et større.
Men det jeg kan huske av hva min snekkerkompis sa, er at han ville legge en bjelke mellom ytterveggen på gavlen (mot garasje) og den bærende veggen mellom spisestue og kjøkken/gjestetoalett. Rundt 8m lang.
Håper det er til noen hjelp.