Har tenkt å rive en vegg i andre etasje.
Trenger hjelp med litt vurdering her.
Dessverre finnes det ingen konstruksjonstegninger, men jeg legger ved noen bilder av andre tegninger.
Huset er bygget i 1950.
Har ganske flatt tak. Ca 10 grader ifølge taktekker.
Det er bare en vegg som går tvers gjennom huset. Og er tydelig tykkere.
Slik er planløsningen.
Veggen i soverommet oppe til venstre med to skapdører jeg vil rive.
Markert vegg er det jeg har tenkt å rive og sette inn skyvedører i stedet.
Veggen som er tenkt å rives innenfra.
Synes veggen ser så forbanna grov ut.
Men man bygde kanskje så på den tiden.
Den er bygget i 70mm tykke planker.
Ca 170mm brede.
Har ikke tilgang til noe loft for å se bjelker.
Den eneste muligheten er å sage opp hull i taket der jeg har tatt bildet ifra.
Huset har en plankestamme. Plankene bør ha hatt målene 3x7 tommer, dvs ca 75x175 mm, fra begynnelsen. Det du har markert på tegningen stemmer ikke med fotografiene fordi de senere viser en dør inn til et annet rom. Du må presisere deg. Området rundt murstocken er litt sensitivt. Der finnes trolig noen form for avveksling som man må ha kontroll på først. Takstolene bæres antagelig opp av den langsgående veggen, men et eksteriørfoto kan hjelpe til med å forklare, selv om taket er valmet.
Jeg har gjort inngrepet du beskriver. Jeg har et identisk hus med hensyn til alder, funkis, valmet og storhet. Vil minnes at jeg hadde 175x50 plank i veggen. Sjekket på loftet hvilken retning bjelken lå og hvordan den var satt i murstocken. Konstaterte på den måten hvilke vegger som sannsynligvis var bærende.
Til slutt merker du om tigersaga klemmer når du er på slutten av veggen. Da får man en bekreftelse på veggens status.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.