Vi bor i et enetasjes hus med vinkel fra hudikhus. Jeg vil nå rive en vegg som sitter i midten av huset, men kunne trenge noen tips og råd fra andre. Er snekker selv også. Har tegnet på bildet jeg har lagt ved.

Det er veggen mellom kjøkkenet og spisestuen, samt kpr og spisestuen jeg vil rive. Det er det røde som jeg har tegnet opp som skal bort. På karnappet i kjøkkenet som jeg har tegnet blå piler ligger det en C-jernbjelke som er 300x100 og med gods på 13 mm. Der jeg har tegnet de grønne pilene har jeg selv lagt inn en limtrebjelke over en vindusdel som er 315x140.

Og har lagt ved et bilde av hvordan takstolene ser ut, og det føles vel som om de takstolene er selvbærende? For er takstolene selvbærende så tror jeg ikke det er noe problem i det hele tatt for bjelkene å bære det.

Alle tips og råd settes pris på! :)
 
  • Plantegning av enplanshus med markerte vegger for rivning. Blå piler viser balker, og grønne piler ved utestue. Røde linjer viser vegger å fjerne.
  • Seksjonstegning av takstoler i et bygg, vinklet 27 grader, med målinger: 2,40 m, 1,30 m og 0,80 m. Tegningen er sett i skala 1:100.
Nei, de burde ikke være bærende. For sikkerhets skyld kan du sjekke dimensjonene på takstolens deler. Rent teoretisk kunne man jo ha valgt en takstol som er beregnet for en lavere snølast. I ditt tilfelle i snøsonen 3 og med 8 m spennvidde bør overrammen være 45x195 og underrammen 45x170. Øvrige støtte bør være 45x145. Trelastklasse C 24. Alt ifølge Träguidens tabell for W-takstol 27 grader.
 
J justusandersson skrev:
Nei, de burde ikke være bærende. For sikkerhets skyld kan du sjekke dimensjonene på takstolens deler. Rent teoretisk kunne man jo ha valgt en takstol som er beregnet for en lavere snølast. I ditt tilfelle i snøsonen 3 og med 8 m spennvidde bør overrammen være 45x195 og underrammen 45x170. Øvrige støtte bør være 45x145. Treslag C 24. Alt i henhold til Träguidens tabell for W-takstol 27 grader.
Okei, takk for svar! Jeg skal sjekke når jeg kommer hjem. Men har for meg at under rammen og over rammen er dimensjonen større uansett.
 
J justusandersson skrev:
Nei, de burde ikke være bærende. For sikkerhets skyld kan du sjekke dimensjonene på takstolens deler. Rent teoretisk kunne man jo ha valgt en takstol som er ment for en lavere snølast. I ditt tilfelle i snøson 3 og med 8 m spennvidde bør overrammen være 45x195 og underrammen 45x170. Øvrige støtter bør være 45x145. Virkeklasse C 24. Alt ifølge Treprogrammets tabell for W-takstol 27 grader.
Hmm over rammen er 45x195 Under rammen er 45x220 Ene støtten lengst ut mot veggen er 45x120 og indre støtten er 45x70. Hva tror du om dette?
 
Det er ganske komplisert å regne på fagverkskonstruksjoner. Støttebena er jo utsatt for trykk og strekkrefter så de trenger ikke å være så kraftige. Forskjellen mellom en meter lang 45x120 og en 45x145 som er utsatt for trykk er ganske ubetydelig. 45x70 er overraskende svak i den situasjonen, men den holder sikkert.
 
J justusandersson skrev:
Det er ganske komplisert å regne på fagverkskonstruksjoner. Støttebena er jo utsatt for trykk og strekkrefter så de trenger ikke være så kraftige. Forskjellen mellom en en meter lang 45x120 og en 45x145 som er utsatt for trykk er ganske ubetydelig. 45x70 er overraskende tynn i den situasjonen, men holder sikkert.
Mjo så er det jo, Ja jeg er enig i at 45x70 føles litt tynt. Hmm
 
J justusandersson skrev:
Det er ganske komplisert å regne på fagverkskonstruksjoner. Støttebena er jo utsatt for trykk og strekkrefter, så de trenger ikke være så kraftige. Forskjellen mellom en meterlang 45x120 og en 45x145 som er utsatt for trykk er ganske ubetydelig. 45x70 er overraskende spinkelt i den situasjonen, men den holder sikkert.
Det burde vel gå å forsterke på reglene med en ca 45x95 og spikerblikk egentlig?
 
Absolutt.
 
Noen her som kan regne på takstoler? Eller finnes det noe program for det? Må være ganske enkelt bare man har formelen.
 
Bjerkings Takstolsboken har som vedlegg en CD med beregningsprogram.
 
Stagene som var 45x70 er primært utsatt for strekkrefter, og da er det tverrsnittsarealet som har betydning. Hvis du skrur to 23x95 bord på hver side av det eksisterende stag samt også i over- og underrammene, så blir resultatet til og med bedre enn en 45x145. Bruk trelastkvalitet C 24. Øvrige deler trenger du ikke regne på.
 
J justusandersson skrev:
Stagene som var 45x70 er primært utsatt for strekkrefter og da er det tverrsnittsarealet som har betydning. Hvis du skrur to 23x95 planker på hver side av den eksisterende stagen samt også i over- og underrammene, vil resultatet bli t.o.m. bedre enn en 45x145. Bruk trelastkvalitet C 24. Øvrige deler trenger du ikke regne på.
Okei. Det hørtes jo betydelig enklere ut enn å gjære inn 45x95 og masse spikerblikk! Okei du synes også at jeg bør skru dem på under og over liggere altså? På underliggere må jeg jo skjøte i så fall like over også. Hvor bør jeg skjøte da?
Kan jo også lime, det vil jo styrke en hel del!
 
Jeg vet jo ikke nøyaktig hvordan det ser ut på dine takstoler. Men de nye bordene bør altså være litt lengre enn de eksisterende stagene, slik at du kan skru både i over- og underrammen. Ettersom belastningen er en strekkraft trenger du ikke lime. Ved trykk og bøying er dette viktig.
 
J justusandersson skrev:
Jeg vet jo ikke nøyaktig hvordan det ser ut på dine takstoler. Men de nye plankene bør altså være litt lengre enn de eksisterende stagene, slik at du kan skru både i over- og underrammen. Siden belastningen er en trekkraft trenger du ikke lime. Ved trykk og bøyning er dette viktig.
Jasså du mener bare at de som jeg skruer i skråstagene skal være lengre så jeg kan skru de i over- og underliggerne? :)
 
Ja, og i det eksisterende staget.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.