Jeg håper dette er riktig forumkategori, moderator kan gjerne flytte hvis ønskelig.
Garasjen min er liten. Den er dimensjonert for 60/70-tallsbiler, så å kjøre inn min V70 -02 går...men det er veldig trangt. Derfor brukes garasjen aldri til å oppbevare noen bil, men det er mitt verksted. Siden det er så lite plass må jeg utnytte veggene. Garasjen er en del av kjelleren og av dens fire vegger er to naturlig nok innover mot huset og to utover, der den ene har garasjeporten og den fjerde er under bakken.
Det er sistnevnte som jeg gjerne vil kunne utnytte bedre, og trenger derfor litt tips og råd. Jeg har skrudd opp to "bjelker" av 45x70 lekter på denne veggen for å kunne feste opp litt forskjellige ting, noe som har fungert greit. Men det er jo ganske begrensende siden det bare er to horisontale linjer med 70 mm bredde å skru i. Jeg vil derfor få opp plater for å ha større frihet til å henge opp ting. Platene må også være stabile nok til å kunne henge opp noen litt tyngre ting med vanlige skruer.
Det første jeg lurer på er hvilket materiale jeg skal bruke. Jeg vil at det skal være noenlunde pent, så OSB-plater er jeg ikke så lysten på. Er det da bare kryssfiner som gjenstår?
Det andre er inntrengende fukt. Jeg vil jo ikke at det samler seg fukt mellom platene og veggen, så det kreves en slags ventilering. Hvis "bjelkene" hadde vært vertikale hadde jeg ikke vært så bekymret fordi jeg jo vet at varm luft stiger, men nå sitter jo bjelkene horisontalt og da blir det jo ikke like bra luftstrøm. Hvor mye strøm kreves for at sirkulasjonen skal være tilstrekkelig? Holder det at jeg sager av lektene litt her og der, slik at det skapes noen centimeters mellomrom? Det er ikke slik at jeg har problemer med fuktige vegger i kjelleren, så den gamle dreneringen fra midten av 80-tallet fungerer åpenbart fortsatt greit.
Veggen i seg selv er pusset betonghullstein.
Ps Jeg hadde gjerne tatt litt bilder og lagt ut...men det er så mye saker i garasjen akkurat nå så veggen knapt kan ses... Ds
12 mm K-plywood er nok det naturlige valget. Furuplywood er mye finere men ganske mye dyrere. Det holder med noen slipp i "bærebjelkene" for at du skal få tilstrekkelig gjennomlufting.
Du tenker kanskje at bjørkefiner er penere...for K-finer er vel furu? Dessverre synes jeg at de K-finer jeg har sett er riktig stygge, med veldig grov overflate og kvist hull. Men jeg gjetter at det handler om hvor mye man er villig til å bruke.
Fint at jeg kan gjenbruke bjelkene. Eventuelt kommer jeg til å sette noen vertikale lekter mellom dem også for å stive opp ytterligere.
K-plywood er vel gran, tror jeg. Ikke verdens vakreste hvis man ikke maler den. Pleier å ha en bedre og en dårligere side. Skal du bare ha noen få plater pleier det å gå an å plukke ut fine. Ren furuplywood er antakelig 4 ganger så dyr. Bjørk tror jeg er enda dyrere. Du kommer veldig langt med 12 mm hvis det ikke er ekstremt tunge ting du vil feste opp.
Gran kan det være ja...male skal jeg definitivt gjøre. I garasjen må det være hvitt, så det blir så lyst som mulig. Jeg skal måle litt og se hvor mye jeg trenger...kanskje rydde litt så jeg kan få en bedre oversikt over hva jeg har for muligheter. Tar noen bilder når det er gjort og legger opp, så dere får se hvordan det ser ut.
Noen ekstremt tunge ting er det ikke, og skulle det bli noen slik får jeg gå gjennom plywooden og plugge i veggen.
Ingen bilder ennå, men jeg har laget en tegning på hvordan jeg ser for meg å gjøre dette.
De horisontale bjelkene er de som allerede sitter på veggen. De rødmerkede er de jeg tenkte å komplettere med for å få bedre stabilitet. Gråmarkert er de fem kryssfinerplatene jeg tenkte å skru opp. Det ene skjøten havner litt vanskelig, under høyre vindu, men jeg tror ikke det vil innebære noen problemer. Eventuelt setter jeg en ekstra loddrett bjelke der hvis jeg føler at det trengs. Jeg vil også måtte flytte den nedre bjelken opp ca. 8 cm for at den skal dekke skjøten mellom øvre og nedre platene.
Jeg er usikker på om jeg trenger/bør sette horisontale bjelker oppe ved taket og nede ved gulvet også. Fordelen er selvfølgelig styrke og stabilitet, men ulempen er at jeg stenger inne mer luft. Slik jeg har tegnet nå, er det tre felt som er "innbokset" hvor ingen luftutveksling vil skje, de to under vinduene samt den store mellom disse. Hvis jeg velger å sette horisontale bjelker også oppe og nede, blir det fem til.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.