Sånn tenkte jeg det hele:
Tror bildene forklarer seg selv kanskje, men det blålilla er magnet eller borrelåsfeste. Hvorfor støtteklemma ble rød i lukket stilling skyldes kun at paintbrush var dumt mot meg. :D Det bakre hengslet har jo to alternative plasseringer med ulike fordeler og ulemper. Med øvre plassering er det lett å montere, men kan gi en glipe i bakkant om man ikke freser ut spor. Den nedre plasseringen gir en glipfri montering, men kan være knotete å få på plass.

"Tegningen" er jo grovt tilhugget og uproporsjonal og skal såklart ses som en prinsippskisse mer enn en tegning. En principskisse av en mekanisme med bevegelig del, inkludert magnet eller borrelåsfeste i blålilla, og rødt oppstillingsstøtte i lukket posisjon.

Hei, liten fundering, vet selv hvordan det er i et "normalrotete" hjem :o.
Med bokser med lokk på oversiden vil det antagelig bli en del "ting" som havner oppå lokkene i henhold til prinsippet "se, en flat overflate der kan jeg jo sette..."

Hvis jeg har forstått det riktig så hviler de stående stolpene på tverrregelen på gulvet og skaper problemer for uttrekkbare skuffer, så går det an å fjerne den regelen og feste stolpene med for eksempel vinkelbeslag eller skru skrått inn?

Hvis ikke, en mer plagsom løsning, lag en luke på forsiden, vanskelig å pakke riktig nok men da kan man også bruke oversiden av boksen...

//Jante

AnneFi
Micke parkett og ToRy, tusen takk for veldig gode forklaringer og bilder. Skal overveie med samboeren hvordan vi skal gjøre det.

Micke, tenkte mer om man kunne bruke lukeåpneren for å slippe å ha uttak eller håndtak, men du tror ikke at den engang orker å skyve opp lokket den biten de feller ut.

Jante, det skal ikke stå så mange ting på. Det skal være en sakfri fin overflate :) Muligens noen lykter og fine puter som kattene kan håre ned.

AnneFi
Diskuterte nettopp med samboeren.
Pianohengsel vil ikke fungere da baksiden av luckan ikke får slå i platen som ligger bak.

Har begynt å tenke på om man ikke kan kjøpe hengsler for kjøkkenskap og sette dem på.

Jeg har kjøpt en malingssprøyte. Må finne noe å trene på :)

Pianogangjern fungerer uten å slå i noe bak
Nå vet ikke jeg hvordan man tegner
men poenget er at man skrur det fast slik at det sitter i platens tykkelse
med selve brytedelen oppover
det skal naturligvis ikke sitte verken oppå eller under platene
men imellom
Når luken så er stengt, synes det bare en stripe messing ca. 3mm bakerst på luken

interessant med malingspistolen
hvilken type har du kjøpt? en slik man bærer aggregatet på skulderen?
den kan man spraye med uten å få en masse sprøyt rundt omkring

AnneFi
Jeg kjøpte bare en liten Ryobi har allerede ca 10 verktøy i deres serie med samme batteri så det føltes riktig å prøve med den.

Er det på noen av måtene som ToRy har tegnet som du mener?

Må jo liksom åpnes rundt sin egen akse om man sier så.

AnneFi
Jeg tror jeg er med nå

Sånn

|*|

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Japp
clever der

En helt annen løsning som svigerfar bygde i hytta var skyvedører foran støttebena, typ en dør/to støtteben. Lukene er tapetsert som øvrige rommet, og vi møblerer mot skyvedørene, veldig praktisk. Vi har også separat belysning bak dørene, noe som letter enormt når man leter i gjemmene.

Bak dørene har vi en del av rommene helt åpne for oppbevaring av litt større ting (barnestol, madrasser mm). I andre rom finnes det fastmonterte hyller for mindre ting. I det andre rommet har vi åpent som på deres loft, og støvdottene samles alltid lengst inne der det er vanskeligst å nå, en mindre rengjøringsmareritt. Skal be svigerfar bygge luker der også.

• Liker
Wagneta
  • Laddar…
Støttebena i ToRy's forslag har to ulemper. For det første kan de bli vanskelige å slå ned når boksen er full av ting, og det er stor risiko for at man slår dem "under seg selv" når man skal legge i ting og dermed får boksen over fingrene.

Et alternativ for å holde opp lokket er en låsbar haspe i forkant på lokket med en løkke i skuffefronten for å låse lokket når det er stengt (unødvendig) og en løkke i taket som dere hasper den i åpen stilling. (Hvorfor tenker jeg på Emil og snekkerboden når jeg skriver dette... :-D)

http://www.babyprodukter.eu/data/39/akta-graco-aktagraco-hasp-1-pack-3718294467.jpg

AnneFi
Synes det ble for lite der oppe hvis vi bygde fullt ut på begge sider.

Ikke så stor plass å bevege seg på

vind1.jpg

Er enig med AF
det der ser luftig ut
Bygge for = tilbake til kattvindens tid = samles mer skrot enn man vil ha

I vårt tilfelle føles rommet med skyvedørene faktisk mer luftig og innbydende, tror det har å gjøre med at nisjen innerst under taket blir mørkere enn resten av rommet. Lyset fra både vinduer og taklampen faller bedre med de veggene som dørene danner.

Test om dere har noen plater i passende størrelse for å plassere dem foran nisjene, så ser dere med en gang om det blir trangt og kjedelig.

AnneFi
Vi har revet bort veggene som var der.

IMG_0024.jpg

Perk skrev:
Støttebena i ToRy's forslag har to ulemper. For det første kan de bli vanskelige å felle ned når kassen er full av ting, og det er stor risiko for at man slår vekk "bena for seg selv" når man skal legge i ting og dermed får kassen over fingrene.

Et alternativ for å holde opp lokket er en låsbar haspe i forkant på lokket med en øye i fronten på kassen for å låse lokket når det er stengt (unødvendig) og en øye i taket som dere hasper den i åpen posisjon. (Hvorfor tenker jeg på Emil og snekkerbua når jeg skriver dette... :-D)

[lenke]
At man slår vekk bena for seg selv har jeg tenkt på. Man unngår rett og slett det ved å sørge for at bena i åpen posisjon står vinklet fremover slik at det blir nesten umulig å slå dem vekk, så har man jo et ben på hver side av lokket så selv om man mot formodning skulle lykkes med å slå vekk det ene benet har man det andre igjen. Disse detaljene er jo for øvrig vanskelige å se på min tegning, så takk for oppmerksomheten og sjansen til å tydeliggjøre meg! :)

At det kan bli vanskelig å felle inn bena derimot, det kan det jo bli, spesielt om man legger lange ting som skyves i sidelengs inn i neste kasse... Kan jo løses ved at bena i stedet for å stå på kassens gulv står i spor/hull i kassens sidevegger.....?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.