Hei

Vi har kjøpt et hus. Og en av de bærende veggene har de tatt ned. Og avlastet med to sammen spikrede 45x220. Dette har gjort at overetasjen har satt seg med 3-4cm.

Huset er bygget i 1920. Så det har stått lenge. Nå vil vi bygge om området til et kjøkken og vil rette opp feilen og legge inn en I-bjelke eller limtrebjelke for avlastning. Men da vil jeg løfte opp overgangen noe. For å legge inn den nye bjelken. Jeg vurderer å sakte pumpe opp mellometasjen med en jekk og deretter legge inn I-bjelken. Hva bør jeg tenke på?

Eller finnes det noe annet jeg kan gjøre?

Bildet viser åpningen i den bærende veggen.
På vedlagt tegning kan man se hvordan huset så ut da det ble bygget. Rødt viser veggen som er åpnet. Blått viser hvor det står en ny vegg på overetasjen som har satt seg.

Mvh Henrik

• Arkitekttegning av et hus fra 1920, viser åpning i den bærende veggen, med røde markeringer hvor vegger er endret og blått for ny veggs plassering.
  • Åpen stue og spisestue med tregulv, en stor grå sofa, TV, spisebord og lamper. En bærende vegg har blitt fjernet, noe som har ført til setninger.
  • Liker
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
Hus fra den tiden kan være bygget litt hvordan som helst så det er best at du ansetter en bygningskonstruktør som kan sjekke hvordan det ser ut i virkeligheten og hvordan problemet best skal utbedres samt kan regne ut hvilke dimensjoner som bjelken og pilarene skal ha så du får godt underlag til byggemeldingen.

• Liker
Norrtull
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.