Skulle gjerne høre hva noen som har sett gamle isolerte rør med asbest, har å si om de jeg har i kjelleren.
Rørleggeren virket ikke til å være ukomfortabel med å skjære i isolasjonen i alle fall. Men selv går jeg og grubler en del med tanke på familien, skal kontakte et saneringsfirma så snart som mulig for prøvetaking, men det ville være interessant å høre hva dere tror.
Ser ingen pulveraktig melk i alle fall og rørlegger har likevel kuttet veldig nært.

Isolerte rør i kjeller, noen av dem kuttet. Mulig asbest, men ingen synlig pulver. Rørleggeren har nylig arbeidet med dem. Hvite rør isolert med materiale, muligens asbest, i en kjeller. Kobberrør synlig. Noen deler av isolasjonen er skåret nær koblinger. Isolert rør i kjeller, med en ventil synlig. Potensiell farlig isolasjon, vurderes for asbest. Ingen synlig pulver, nylig kappet nær ventil. Isolerte rør i en kjeller, med kobberrør og ventiler nær et tak. Potensiell asbestbekymring diskutert i forumet.

Hvor gammelt er det?

Huset er bygd - 47

Staffans2000
Det du viser er glassull.
Således, ikke hiss deg opp. Verste-scenarioet er kløe.
Godt nytt år.
Staffan

• Liker
Kanna1978
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det du viser er glassull.
Således, ikke stress opp. Verste-scenarioet er kløe.
Godt nytt år.
Staffan
Godt nytt år

Pleier å være Asbest i rørbøyene.

Noen som har et bra bilde av rør hvor man har funnet asbest, jeg leste litt i andre tråder men ble ikke helt klok på hvordan det ble brukt en gang i tiden, av det jeg har lest meg til så virker det som det noen ganger ble brukt utenpå gasbindet, noen ganger sitter det som en pakke direkte mot røret, og noen ganger som en pasta rundt slutten av isolasjonen. Jeg kan ha støtt på det siste med pastaen, da jeg synes jeg kjenner igjen dette (men det kan også ha vært malingsklatter på isolasjonen).

Men når jeg sammenligner bildene mine med bilder hvor folk mener at man har funnet asbest så synes jeg at rørene mine mer ser ut til å være isolert med vanlig isolasjon, men det er vel kanskje derfor det er lett å overse det.

Rørleggeren kuttet jo nær en bøyning og nær en avtapning, om det fantes noe i bøyen eller avtapningen så burde man vel se noe av dette?

Leste et sted at det ikke går an å si med 100% sikkerhet at det forekommer asbest i isolasjonen bare gjennom alder og gasbind da man også kan ha brukt dette ved vanlig isolasjon, så hvor vanlig er det med asbest?

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.