Hei!
Jeg bor i en villa fra 20-tallet i Skåne (leiregrunn) med en 55 m2 kjeller med høyde til innertak på 187 cm. Huset ble drenert for 20 år siden og er utstyrt med platonmatte. Vi har bestemt oss for å pigge opp det eksisterende betonggulvet (3-4 cm) i kjelleren og grave ut så mye som ytterveggene tillater (maksimalt 30 cm). Målet er å øke høyden til innertaket med 10-12 cm og redusere fuktigheten for å bruke kjelleren som gjesterom med toalett og bad.
Jeg vurderer nå hvilke valg vi bør ta når vi legger den nye isolasjonen, med hensyn til blant annet omvendt fuktvandring. Min ambisjon er å ikke måtte legge et høyere isolasjonslag enn nødvendig, for å få så stor økning av takhøyden som mulig. Jeg ser gjerne at vi unngår pukk for å slippe noe som bygger høyde, uten å bidra til isolasjonen. Jeg vipper mellom celleplast og isodren. Celleplast krever jo pukk, men virker bedre med tanke på omvendt fuktvandring. Isodren er et dårligere alternativ når det gjelder omvendt fuktvandring, men jeg slipper pukk.
Hvilken løsning virker mest fornuftig av forslagene nedenfor? Jeg er selvfølgelig åpen for andre løsninger!
Alt. 1 Entreprenørens forslag, billigst og enklest, men risiko for omvendt fuktvandring?
BETONG 6-8 cm med vannbåren gulvvarme
ISODREN 10 cm
MARKDUK
LEIREGRUNN
Alt. 2 Min idé for å redusere risikoen for omvendt fuktvandring
ISODREN 5 cm (forskjøvet i forhold til nedre isodrenplater)
DAMPSPERRE/PLASTFOLIE
ISODREN 5 cm
MARKDUK
LEIREGRUNN
Alt. 3 Min idé for å redusere risikoen enda mer for omvendt fuktvandring
CELLEPLAST XPS300 5 cm
DAMPSPERRE/PLASTFOLIE
ISODREN 5 cm
MARKDUK
LEIREGRUNN
Veldig takknemlig for synspunkter!