Ah, der ser man. Hvor slitsomt dette er når man er uerfaren :) Hvordan skal man gjøre med ventilationshullet dersom jeg må senke 10-11cm? Ser jo ikke ut til å finnes noen vettig downlight med innebygningsdybde under 90-100mm...

Nei, det blir jo ingen høydare det er jeg enig i..

Det finnes sikkert noen som passer, men kan bli vanskelig til den prisen.

Skal du ha dem som primærbelysning så bør de jo kunne dimres. I hvert fall i min smak.

Har du mulighet så sving innom Clas Ohlson og sjekk dem, og mål målet på dem.

Jeg vet at det tidligere har vært merkelig angitte innbyggingsmål på LED spotlights.
Faktisk hos nettopp Clas Ohlson.
Det er jo LED med totalt 8 W effekt vi snakker om. Skal jo ikke avgi særlig mye varme.
Du har jo heller ikke et brennbart tak ovenfor.

Dimmerfunksjon ville vært et stort pluss som du sier. Kan man tette ventilasjonshullet? Rommet det gjelder er stuen, og der finnes det friskluftsspjeld over vinduene.

Ja, det ville jeg nok gjort, som du sier kan jeg ikke forestille meg at de blir særlig varme, og senker jeg med 45+28 så blir det en innbyggingsdybde på 73mm ekskludert innertaket. Jeg får se videre på dette :)

Sist redigert:
Hei!

Takk for ditt svar. Skulle gjerne satt inn LED men det ville blitt utrolig dyrt for meg da jeg skal ha spottlys i 4 rom, 22-24 spottlys totalt :)

GT3 skrev:
Dimmerfunksjon ville vært et stort pluss som du sier. Kan man tette ventilasjonshullet? Rommet det gjelder er stuen, og der finnes det friskluftsspalter over vinduene.

Ja det ville jeg nok gjort, som du sier kan jeg ikke forestille meg at de blir særlig varme og senker jeg med 45+28 så blir det en innbygningsdybde på 73mm ekskl. taket. Jeg får se videre på dette :)
Rett meg om jeg tar feil, men er ikke ventilasjonsspaltene over vinduene for TILL-luft, mens det i taket er FRA-luft?

Det stemmer, kanskje uttrykte jeg meg litt uklart. Det jeg mente er at det finnes tilluft i form av ventiler over vinduene. Ventilen/gitteret (fraluft) på veggen har jeg aldri sett i en stue tidligere hvorav mitt spørsmål var om man fikk fjerne den. Har imidlertid skrotet de planene, kommer ikke til å senke taket så mye.

Fikk tips om at man kan spikre opp lektene i taket? Funker det eller hva skal man bruke? Det ser ut til å være delte meninger hvor noen sier plugg og skrue mens andre har sagt ekspanderspiker osv.

Kommer til å bruke 45x45 lekter.

45x45 kan du jo skru direkte i taket om du vil. Spikre er for meg utelukket i en slik konstruksjon.

Jeg kjørte med ekspansjonsbolt og store skiver. Bore rett gjennom 45-regelen, banke i ekspansjonsbolten, på med en 50mm skive og så mutteren på. Det forutsetter jo at du legger et til lag 45mm regel på siden ekspansjonsbolten stikker ut.
45-regler kan du ellers skru opp med vanlig skru/plugg. Dog finnes det noen som sier at man ikke får bruke plastplugg da de kan smelte ved brann og hele taket faller ned... men det er det vanligste å bruke vanlig plugg og skru da...

Det går fint å forsinke for mutter og skive med en bladbor.

P
Men hva gjør man i.et baderom der det ligger avløpsrør i takbetongen. Da kan jo en spikerplugg gå rett igjennom avløpet?

P
Det er en borettslagsleilighet med bad rett ovenfor.

P
Jeg vurderer om man skulle sette opp lekter med naturlig bøyning oppover samt lime dem som ikke kan festes på annet vis

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.