Hei!

Har en borettslag som skal totalrenoveres før innflytting. Pusler vanligvis med biler og har null erfaring med all slags hjemmeoppussing. Heldigvis har jeg hjelp av min far samt andre slektninger som kan mye, men det er likevel en del spørsmålstegn som må rettes ut :D

I leiligheten er det betongtak. Taket er stygt og vil kanskje trenge å males osv., samtidig som vi gjerne vil ha innfelte spotter i enkelte rom. Derfor har vi bestemt oss for å senke taket.

Da vi ikke orker å holde på med gips, sparkling, maling osv. så virker det smidigste å være å bruke lekter 28x70 og på lektene spikre opp disse,

http://www.byggmax.com/sv-se/byggvaror/skivmaterial/innertak/innertak-vit-p1026

Nå er mitt spørsmål, hva bruker vi for å feste lektene i betongtaket?

Takk for svar!

Normalt bygger man et mindre rammeverk (f.eks. stående 45x95 mm) i hvilket man fester panelen.
Rammeverket kan du feste med f.eks. byggbeslag som plugges i betongtaket/veggen.

Ikke glem å sjekke behovet for innbyggingsmål for spotlightsene.

Begynn med å sjekke hvor mye luftspalte spottene trenger og om du trenger "pottor".

Jeg gjorde lignende for noen år siden men satte gips. Da regelte jeg opp i taket som jeg deretter festet gipsen i. I ditt tilfelle trenger du å sette opp lekter med maks c/c 1200mm, eventuelt med klosser om du må komme ned fra eksisterende tak. Deretter glispanel 28 × 70, c/c 300 mm.
Lykke til!

Takk for deres svar! Vet på en måte hvordan jeg skal plassere ut lekter/glespanel, men det er akkurat festingen i taket jeg er usikker på. Hva slags bygningsbeslag anbefaler dere? Finnes det noen type skruer man kan bruke uten plugg i betong? Det ville lettet litt :)

Jeg kommer sannsynligvis til å bruke LED da jeg ikke vil senke taket så mye. Med 45x95mm lekte, 28x70 glespanel samt takpanelet 18mm blir det totalt 141mm, noe som er for mye. Kan man sette lektene på bredden? I så fall vil det bli 45 + 28 + 18 = 91, noe jeg synes er passende for senkningen.

Reglene fester du med slike byggebeslag:
Beslagene festes med skru og plugg i betongtaket.

Byggbeslag i forskjellige størrelser for montering i betongtak med skruer og plugger.

Vinkeljern på hver side av bjelken. Jeg ville ikke ha festet et rammeverk i taket med noen annen løsning enn plugg. Det skal jo helst ikke falle ned... Rammeverk og glesepanel veier jo også.

Kikket i monteringsanvisningen, og det var jo også mulig å montere uten glesepanel direkte tvers bjelker på c/c600.

Planlegg elektrisk installasjon nøye. Trafoer til LED har ofte begrensninger på ledningslengde. Ikke glem at man også må kunne komme til dem for å bytte.

GoForIt skrev:
Vinkeljern på hver side av bjelken. Jeg ville ikke ha festet en ramme i taket med noen annen løsning enn plugg. Det skal jo helst ikke falle ned... Rammeverk og spilepanel veier jo også.

Så i monteringsanvisningen at det også var mulig å montere uten spilepanel direkte tvers over bjelker på c/c600.

Planlegg ledningsføringen nøye. Trafoer til LED har ofte begrensninger på ledningslengde. Ikke glem heller at man må kunne komme til dem for å bytte dem ut.
Jeg så også at man kunne montere direkte på bjelker cc600, men hvordan blir det da med kabeltrekking til spottene? Krever det ikke nesten spilepanel under for at man skal kunne trekke alt?

Ja, det kan jo være en bedre løsning avhengig av plasseringen av belysningen.

Trekk kabelen i flexlang slik at det lett kan byttes ved behov.

Det der er en såkalt møbelspot, hovedsakelig ment for innbygging i innredninger og lignende. Begrenset effekt og dårlig varmeavledning som vanligvis begrenser lyskildenens levetid.

Skal du ha halogen bør du velge en armatur med GU10 eller MR16 lyskilde.

Potter trengs hvis du har løst brennbart materiale over, f.eks. isolasjon, betong kan nok ansees som ganske fast og ganske ikke brennbart.. :)

Nå er jo ikke jeg noen snekker... men hvorfor ikke feste bjelkene med ekspanderspiker bare? Mindre beslag og skrue og plugg å holde orden på..

Sist redigert:
Hva skal man bruke for spotter om man ikke kan senke taket så veldig mye? 8-9cm er maks for min del. Armaturer med GU10 eller MR16 har ofte innbyggingsmål 100mm+.

Yes, vurderte ekspanderspiker etter at jeg leste i en annen tråd angående plastplugger som kan smelte ved brann = taket raser ned. Men om jeg bruker ekspanderspiker må jeg vel uansett bruke beslag?

I så fall er LED-spotter å foretrekke, finnes med bra styrke og mindre innbyggingsdybde.

Neida, kjør lange ekspanderspikre og bank rett gjennom bjelkene bare! :)

Skal spotlighten bare tilføre kosfaktor, eller skal den være hovedlyskilde i rommet?

Clas Ohlson har f.eks. denne, dimbare LED downlight. Drives på 230 V, så ingen trafoer og problemer med kabellengder.
Krever 90 mm innbyggingsdybde. Regel stående 45x70 + spikerslag 28x70.

Og glem ekspanderspiker og sov rolig..

Sist redigert:
Spottene er ment å være hovedlyskilden i rommet. Hvis jeg bruker stående 45x70 reglar + 28x70 glespanel + 18mm innertak blir den totale senkningen 116mm, men jeg vil gjerne holde meg rundt 90mm maks da jeg i enkelte rom har ventilasjonsgitter på veggene. Disse begynner 10cm ned fra veggen. Senker jeg taket 11,6 cm, havner taket midt på disse gitterne :/

Fungerer det å bruke 45x45 eller 45x70 liggende? Hvis ja, får jeg ned taket til 91mm, noe som burde være nok for litt sterkere LED-spotter :)

Bruksanvisningen angir 90 mm ekskl. undertaket.
Det fremgår ikke hvor dyp armaturen er rent fysisk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.