Hei!
Jeg ønsker å få smakråd ang. tegning på takpanel i gangen. Se vedlagt bilde!

Som dere ser har jeg planlagt å sette panelet fra side til side for å få et bredere inntrykk. Gangen er ellers relativt liksidig. Dette blir imidlertid ikke i lyskildens retning. Dessuten vil det antagelig sitte i motsatt retning mot planlagt takpanel i stuen som skimtes rett frem på bildet.

Altså, skal jeg endre meg og sette panelet i lyskildens retning og i samme retning som takpanelet i nærliggende stue?

Takk på forhånd for tips og smakråd!

En hall med takpanel delvis installert, sett mot et rom med bord, stol og vinduer som slipper inn lys. Diskusjon om panelretning.

Modino skrev:
Hei!
Jeg ønsker smakråd ang. tegning på takpanel i gangen. Se vedlagte bilde!

Som dere ser har jeg planlagt å sette panelet fra side til side for å få et bredere inntrykk. Gangen er ellers relativt likesidig. Dette blir dog ikke i lysretningen. Dessuten vil det antakeligvis sitte i motsatt retning mot planlagt takpanel i stuen som skimtes rett fram i bildet.

Altså, skal jeg endre meg og sette panelet i lysretningen og i samme retning som takpanelet i den nærliggende stuen?

Takk på forhånd for tips og smakråd!

[bilde]
Jeg ville satt paneler i lysretningen og i samme retning som i stuen.

Takk for svaret. Noen med avvikende mening?

Her er en skisse. Kanskje kan gi noe mer?
Skisse av plantegning med rommene hall, kjøkken, stue og altan. To alternative oppsett vises, begge med lignende struktur.

Uten tvil det høyre alternativet.

Nyfniken: Noen kommentar til det?

Kan man sette taket i ulike retninger i hall og v-rom uten at det forstyrrer troen?

Jeg satte taket mitt i henhold til det venstre alternativet, og er fornøyd med det!

Jeg så akkurat opp i taket og innså at det er forskjellig i vår gang og stue (sannsynligvis for å få det til å føles litt bredere, akkurat som du tenker), det er absolutt ingenting man legger merke til. Vi har riktignok et dobbeldørshull der, vet ikke om dere har det, men det blir nok annerledes hvis man har mer åpent. Begge takene er hvite, trepanel i gangen og 30 cm brede fullengde plater i stuen.

Takk Sune! Det er vel egentlig det vanligste alternativet og stemmer best med hvordan huset er bygget og de fleste anbefalinger. Å legge i den andre retningen vurderer jeg kun for å få et avlangt rom til å se litt bredere ut. Lener meg likevel mot ditt alternativ nå.

Jeg tenker at taket skal ligge som gulvet. Og taket (og gulvet) skal løpe langs med synet når man kommer inn. Gulv og tak skal også løpe langs med lange rom.

Det går ikke å gjøre 100% riktig i ditt tilfelle.

Gangen hadde jeg lagt fra vegg til vegg som det venstre bildet, og resten som det høyre. Så har jeg gjort hjemme for at det skal se litt bredere ut.

• Liker
Ossethe
  • Laddar…
Hei og takk for alle tips og meninger. Taket i gangen er nå ferdig satt. Det ble på tvers dvs fra vegg til vegg i bildet. (I henhold til det venstre alternativet). Jeg er fornøyd med resultatet. Nå gjenstår det å se hvordan vi gjør med stuen. Det ligger noen måneder frem i tiden.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.