Hei!
Mathias heter jeg og jeg har et lite spørsmål. På skorsteinsmuren nede i kjelleren sitter det en luke som feieren tar ut sot, og den har nå falt av fordi materialet rundt har løsnet, så jeg lurer på om noen vet hvordan jeg skal få festet den igjen og hvilket/hvilke materialer jeg skal bruke?
Takk for svar.

Med vennlig hilsen
Mathias

C
Ildfast mørtel vil jeg gjette på rent spontant. Eller ikke gjette på, for det er det, men forarbeidet kan kanskje være mer eller mindre omfattende.

Fjern løs puss rundt hullet i skorsteinsmuren og på sotluken. Bland til murmørtel C (finnes ferdige sekker på byggevarehandelen der du bare tilsetter vann), men vær ganske sparsom med vannet slik at mørtelen blir klissete og formbar i stedet for rennende. Fukt området der du skal reparere med en grov pensel, svamp eller lignende. Påfør passende mengde puss slik at du til slutt kan presse inn sotluken med god passform. Hvis det finnes små hull i sotlukerammen kan man sette inn spikerbiter der, ellers holder den seg nok likevel. La det stå og "herde" et par dager så er det nok bra da. En bøtte og murskje er god å ha.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.