Hei.
Har nettopp kjøpt et eldre hus med skråtak på loftet. Loftet har en stor stue og et stort soverom. Tenkte å dele av stuen så jeg får et mindre soverom til.
I taket er det gips, og i veggene er det gips. Hvordan fester jeg takskinnen og veggstenderne? Veggen skal ligge langs taksperrene, og dessverre ikke rett under noen taksperre, så den kan jeg ikke feste i.
Kan man skru takskinnen rett opp i gipsen? Jeg forstår at det ikke er super godt feste i gips, men hvor skal det ta veien liksom når veggen først står der? Det blir jo ingen krefter verken oppover eller sidelengs direkte, og det lille som kan bli, klarer vel gipsen å stå imot?
Hvis man ikke gjør sånn, hvordan bør man da gjøre det? Krype opp på loftet og sette kortlinger mellom taksperrene der veggen skal gå? Så man kan feste i kortlingene?
Takknemlig for svar da mine kunnskaper i emnet er begrensede enn så lenge!
Mvh Johan
Har nettopp kjøpt et eldre hus med skråtak på loftet. Loftet har en stor stue og et stort soverom. Tenkte å dele av stuen så jeg får et mindre soverom til.
I taket er det gips, og i veggene er det gips. Hvordan fester jeg takskinnen og veggstenderne? Veggen skal ligge langs taksperrene, og dessverre ikke rett under noen taksperre, så den kan jeg ikke feste i.
Kan man skru takskinnen rett opp i gipsen? Jeg forstår at det ikke er super godt feste i gips, men hvor skal det ta veien liksom når veggen først står der? Det blir jo ingen krefter verken oppover eller sidelengs direkte, og det lille som kan bli, klarer vel gipsen å stå imot?
Hvis man ikke gjør sånn, hvordan bør man da gjøre det? Krype opp på loftet og sette kortlinger mellom taksperrene der veggen skal gå? Så man kan feste i kortlingene?
Takknemlig for svar da mine kunnskaper i emnet er begrensede enn så lenge!
Mvh Johan
Når jeg satte opp mellomveggen i huset skrudde jeg en regel i taket og en i gulvet, deretter reiste jeg bare opp reglene. Kan også stramme fast reglene med hjelp av skruer og muttrer (tvinger fast alt), det holder så lenge man ikke belaster alt for mye.
Så å lime en 45x70 direkte opp i takgipsen er ikke noe problem? Går det ikke like greit å skru opp den da? Tenker dersom man en dag vil ta ned veggen.. Litt slitsomt om man har limt. Når først de loddrette reglene er på plass så belastes jo ikke takreglen nedover lenger.larsbj skrev:
Sykt slitsomt å kortle innenfra loftet, Så om man kan slippe det er det jo gull
Mvh Johan
Trekonstruksjonsbygger
· Gävleborgs
· 2 434 innlegg
Det er jo i sidelengs du vil ha styrke i den der veggen, så den ikke svaier om man trykker til den. Plugge og skru i taket, og eller komplettere med lim. Det kommer sitte riktig bra sammen med gulvlisten.
At det er limt spiller ingen rolle i fremtiden, bare slip bort og mal.
At det er limt spiller ingen rolle i fremtiden, bare slip bort og mal.
Burde vel være lekter ovenfor gipsen som man kanskje treffer med litt flaks? Angående å lime tenkte jeg mest på hvordan man får løs reglen fra taket når man river senere? Gipsen blir vel ødelagt?holmberg87 skrev:
Trekonstruksjonsbygger
· Gävleborgs
· 2 434 innlegg
Ja gipsen må jo skrus i noe, så du kan kanskje måle deg frem til hvor lektene sitter så vil det sitte enda bedre.Hoffmeister skrev:
Jeg tror ikke gipsen går i stykker så veldig mye, snarere at limrester sitter igjen, men og hvis det skulle løsne i gipsen så er det bare å sparkle og male
Men å skruve regel rett opp i gips uten å plugge er ikke et alternativ? Jeg får jo for meg at veggen kommer til å stå uansett når de loddrette reglene har kommet på plass. Om man tar en litt grovere gjenget skrue tenker jeg.holmberg87 skrev:
Trekonstruksjonsbygger
· Gävleborgs
· 2 434 innlegg
Nja å skru i bare gips er verdiløst, det drar ingenting og gipsen smuldrer opp. Forbor regluen i taket, legg den mot taket og merk med en bor hvor hullene havner. Bor og plugg. Det synes jeg kjennes lettest og da sitter det ogsåHoffmeister skrev:
Veggen kommer nok til å sitte fast uansett, men jeg hater når innervegger føles slappe og beveger seg om man trykker på dem.
Bare lim høres absolutt enklest ut. Fortrinnsvis en plåtregel da, så er det lett å sette de loddrette reglene senere. Skal man plugge så blir det jo en liten avstand mellom regelen og gipsen, som ikke direkte vil være til veggens fordel hva gjelder stabilitet.
Kan man kjøre trestender på gulvet og stålstender i taket? Bør vel ikke ha noen seksuell betydning?
Trekonstruksjonsbygger
· Gävleborgs
· 2 434 innlegg