Bygger oss en maskinhall og har støpt plata forrige høst, så til sommeren blir det tid for reisning av stamme. Tenkte at jeg går gjennom litt her hvordan jeg hadde tenkt og fundert, så kan dere komme med forslag og synspunkter om det er bra eller dårlig. Hvis vi begynner med utformingen så er plata 12mx9.6m, og takstoler vil bli satt med 12m spennvidde. Hvorfor er for å slippe å få snøras foran portene som kommer til å være på 12m veggen (eneste måten da jeg har bygninger på høyre og venstre side) Se bilde for layout:
Planløsning for maskinhall 12x9.6 m med traktorport, bilport, wc, maskinrom og vedopplag, samt plassering av framtidig løfteanordning.
Jeg tenker meg en slags spylekant, og har da vurdert å mure opp med lecablokker som så svillen vil stå på. Noen annen idé som er fuktsikker som gjør at jeg slipper leca-biten?
Vegg hadde jeg tenkt slik:
Byggeplan for maskinhall med detaljer om betongplatta, leca-blokk, isolasjon og plassering av kondensplast og stående reglar i veggstruktur.
Havner kondensplasten mellom plåt og 45-regel, eller mellom 145 og 45 regel?
Sylltetting, trengs det mellom leca og betongplate, eller holder det mellom leca og syll?

Vi begynner så ellers blir det for mye å lese :)

Sylltetting/syllisolering kun under treregelen (syllen).

Plasten mellom reglene for å slippe hulltaking i den unødig.

Spikerregel til fasaden minst 34 mm, men du skal også ha en vertikal lekt på minst 10 mm for at vannet skal kunne renne bak spikerregelen optimalt.

Du har ikke vurdert å sette takrassikring i stedet? Det føles som at det der kommer til å bli litt vanskelig rent utseendemessig. Fordelen er vel at du slipper å belaste veggen som for det meste består av porter. På den andre siden kan du jo enkelt forlenge bygge med 12m bredde hvis du skulle kunne kjøpe opp marken bak og har valgt 12m takåser. ;) Det føles dog som at proporsjonene blir litt rare. Takåsene kommer jo til å bli typ 13m (med 50cm utstikk per side).

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.