Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Hei og velkommen til Byggahus forum!
Jeg antar at du mener den limtrebjelken som skal være støtte for carportens takstoler og som kan ses som en forlengelse av garasjens ytre vegg? Hvis den skal være 7 meter lang uten støtte av søyle på midten, trenger den ha dimensjonen 90x540 mm eller tilsvarende. (165x450 eller 215x405). Setter du en ekstra søyle på midten, kan du gå ned til 90x270 mm eller tilsvarende.
Jeg antar at du mener den limtrebjelken som skal være støtte for carportens takstoler og som kan ses som en forlengelse av garasjens ytre vegg? Hvis den skal være 7 meter lang uten støtte av søyle på midten, trenger den ha dimensjonen 90x540 mm eller tilsvarende. (165x450 eller 215x405). Setter du en ekstra søyle på midten, kan du gå ned til 90x270 mm eller tilsvarende.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg gikk ut fra forholdene på den synlige siden av carporten. Jeg trodde at taket på den andre siden hvilte på hovedbygningen. Hvis det ikke er slik, må du vri modellen litt så det går å se hvordan forbindelsen mellom hus og carport skal være.
Jeg fant et bilde til så du kan se hvordan det ser ut.J justusandersson skrev:
Også på hus siden trenger jeg en liten bjelke på 1,5 m
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Av utseendemessige årsaker synes jeg du skal bruke samme bjelkestørrelse også på den andre siden av carporten.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Med en stolpe i midten på den ytre siden er det 90x270 mm som gjelder.
Klikk her for å svare