Har en vegg på et uthus som jeg ikke vet riktig hvordan jeg skal "snekre sammen". Veggen er isolert innenfra i henhold til følgende:
Gips, plast, gles, 95x45 (ikke bærende på noen måte), asfaboard. Deretter kommer den gamle stommen av ca 95x95 lekter utenfor dette. For øyeblikket er veggen bare kledd med metall.
Mine to spørsmål er:
1. Kan jeg spikre 170 mm bord + lekter (har materiale til dette liggende) stående direkte på den gamle stommen?
2. Jeg vil montere dør og vindu i veggen, hvordan gjør jeg det? Kan jeg montere dør og vindu slik at det flukter med asfaboarden (altså i innveggen) og så bare kle utvendig smyg med kledningsbord? Metall over og under døren og vinduet så klart. Eller holder ikke det?
Meget takknemlig for svar da jeg er i startgropene for å sette i gang.
Jeg ser ingen problemer med den konstruksjonen du har skissert, tvert imot!
Med ett unntak:
Nå for tiden setter man ytterpanelet utenpå en spikerlekt 28x70 eller 34x70,
så man får en luftspalte bak ytterpanelet for å ta hånd om inntrengende fukt.
Men kanskje dette allerede inngår i din konstruksjon, det fremgår ikke riktig tydelig.
Jeg forstår ikke hva denne 95x95 stommen er for noe.
Er det en fulltimret tømmerstomme, så bør du ha en luftspalte mellom den og ytterpanelet, ja.
Egentlig bør kanskje asfaboarden, eller en vindsperre, sitte utenpå tømret.
Tanken er jo at ytterpanelet skal luftes på innsiden, så evt. fukt kan tørke ut, og inntrengende vann skal kunne renne vekk.
Japp tømmerkonstruksjon. Jeg vil helst ikke flytte eller rive asfaboarden og innerveggen...
Hadde du latt konstruksjonen være som den er og bare lagt spikerslag horisontalt mellom ytterpanel og tømmerkonstruksjonen?
Eller er dette alternativet bedre: la den gamle asfaboard sitte igjen, men sette ny asfaboard utenpå tømmerkonstruksjonen og deretter spikerslag utenpå asfaboarden under ytterpanelet?
...Hadde du latt konstruksjonen være som den er og bare lagt sprekkpanel horisontalt mellom ytterpanel og tømmerstammen?...
Ja, så hadde jeg nok gjort. Altså satt vindsperre eller asfaboard utenpå stommen, så sprekkpanel og panel. For jeg tror at det er minst like viktig å vindtette som å varmeisolere gamle hus.
Forresten ingen problemer med å montere dør og vindu slik at det blir ca 10 cm smyg på utsiden? Fungerer kledning for å stå imot f.eks. regn på smygen?
Forresten ingen merkeligheter med å montere dør og vindu slik at det blir ca 10 cm smyg på utsiden? Holder det med kledning for å stå imot f.eks. regn på smygen?
Det fungerer å ha 10 cm smyg på utsiden, men de fleste pleier å foretrekke å ha størstedelen av smygen på innsiden. Først og fremst av estetiske grunner!
Jeg etterisolerte et gammelt hus med 80 mm celleplast utvendig + 22 mm spikerlekt + 22 mm panel = 124 mm. Minus de gamle sidi-platene som vi tok ned, så netto ble vel bare ca 120 mm.
Det så helt OK ut, og ingen klaget på at vinduene og dørene "krøp inn" et stykke i fasaden.
Veldig greit å slippe å flytte ut vinduer og bygge nye smyg innendørs samtidig som man isolerer på utsiden. Og vinduene sitter faktisk mer beskyttet om de ikke sitter i flukt med fasaden.