Jeg har et skikkelig problem og trenger hjelp av dere proffer her på forumet om hvordan jeg skal gå frem, eller om det vil fungere i det hele tatt, da jeg skal forsterke gulvkonstruksjonen så den holder for fliser. Kanskje ikke så vanskelig nøtt å knekke for de som vet eller de som har prøvd at det fungerer. Alle tips og erfaringer mottas med takk!

Dere får unnskylde om alle termer ikke er helt riktige, men jeg håper dere forstår og kan hjelpe.

Sånn er situasjonen akkurat nå.
Jeg har en pilargrunn (som jeg antar at jeg må forsterke en del for at det skal være mulig å legge det gulvet jeg har tenkt på den, fliser, hvis det går).
Konstruksjonen er 2,5x5,5 meter og bæringen er på 45x160mm med en pilar i hvert hjørne samt to pilarer til under 5 meters bæringen. Bjelkelag på 45x125mm med cc60 mellom bæringene.

Det jeg er redd for er om pilarene skyter avgårde opp eller ned (på grunn av kulde osv) at mitt fine flisgulv sprekker...
Skal jeg isolere rundt pilarene mot kulde, hvor dypt i så fall om eiendommen ligger i søndre Dalarna?

Hva trenger jeg å gjøre for at det skal holde for et flisgulv eller er det i prinsippet umulig?
Trenger jeg å støpe en ekstra rad med pilarer og for å forsterke med en ekstra bæring, dvs en ekstra bæring midt imellom og parallell med de på 5,5m, dvs 3 bæringer?

Fikk noen raske tips som sa:
- Legg inn så det blir tettere mellom bjelkelag, cc30, i henhold til standard.
- Legg inn 22mm gulvspon.
- Legg inn gulvgips oppå.
- Flytsparkle med fibersparkel 20mm.

Deretter skal gulvet være klart for flislim og fliser, eller?

Som sagt, alle tips og erfaringer mottas med takk!

Mvh

Rasktipsene skal vel holde. Men det virker litt overkill å ha både gulvgips og fibersparkel. Jeg hadde droppet gipsen og lagt armering i avrettingsmassen i stedet. Har jeg ikke helt feil så er vel det den vanlige metoden. Kommer tilbake om et år når jeg vet om konstruksjonen min holdt eller ikke. ;)

Problem nummer én som du må prøve å finne en god løsning til er hvordan du skal feste opp til cc 300.

Takk!
JA, kanskje de der snarveistipsene er nok. I alle fall så må jeg som sagt legge i så jeg får cc300 mellom bjelkene i gulvet.

Var innom en forhandler i går og de frarådde gips helt i og med nye bestemmelser og anbefalte i stedet å flytsparkle med fibersparkel direkte på sponplate med et armeringsnett i.

Jeg får forske videre på hvordan i all verden jeg skal gå frem. Finnes jo fine tråder her på siden som man kan lese videre i. Synd bare at ingen har noe angående søylefundament + flislagt gulv = sant...

Handleren har rett. Med boverkets nye regler om gips i våtrom så ryker jo gulvgipsen direkte, er det ikke et våtrom så blir gipsen bare ytterligere moment å utføre.

Sånn ble det, kanskje ikke det beste bildet men uansett. Valgte likevel å bruke plast siden det er jo et sommerhus...

Du ble ferdig før meg. :D Begynte høsten 2007 og trodde det skulle ta to uker. I helgen satte vi de første flisene...

Klar blir man vel aldri, det finnes alltid ting man kan finpusse eller gjøre om...
Lykke til med flisleggingen!

Havnet på denne tråden etter litt rask googling og tenker at den bør kunne bumpes med et oppfølgingsspørsmål. Jeg sitter med omtrent samme bekymring med et baderom på punktfundament som har satt seg noe der jeg har fått bakfall. Jeg har ingen anelse om hvor tett bjelkene ligger, og fundamentene er glisne. Har i dag plastmatte. Det gjelder en sommerhytte.
Den ene (og trolig eneste riktige) løsningen er jo selvfølgelig å rive opp gulvet og fundamentene og bjelke opp og gjøre det riktig, helt enkelt. Men, om man vil løse det med enklere tiltak og uten å måtte bryte opp gulvet, hva har dere av tanker? Gulvvarme og fliser er jo selvfølgelig et pluss om det går an å få til, men er ingen dealbreaker. Finnes det i dag teknikker for å legge fliser (eller tilsvarende) på et eventuelt bevegelig gulv? :)
Til dere som insisterer på at det er en dårlig idé; Jeg er enig med dere. Gjøre om og gjøre rett er løsningen som er aktuell for øyeblikket. Spørsmålet er av ren nysgjerrighet for å få litt input på hvilke alternative løsninger som eventuelt finnes.

• Liker
MoMag
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.