Hei!
Jeg og min kjæreste har kjøpt oss en leilighet på 70 m2 om 2 uker får vi nøklene og skal med en gang starte renoveringen.
Da vi var i leiligheten så vi at gulvet hellet flere steder, og etter det gjorde jeg litt research og fant ut at på den tiden da dette huset ble bygd, jevnet man ut betongdekke med sand. Og med tiden kan den sette seg på visse områder med mye trafikk, som ved terskler, kjøkken med mer.
Det ligger parkettgulv i stuen, resten av leiligheten har linoleumsbelegg.
Vi vil legge en type gulv i hele leiligheten, uten terskler (slik at rommene flyter sammen).
Og da har jeg hørt at dette bare fungerer dersom man velger et laminatgulv, pga. at tregulv beveger seg med året.
Da jeg snakket med en gulvlegger mente han at vi burde velge parkettgulv, nå som vi likevel river ut alt gulv samt jevner ut sanden.
Men da vi er ute etter et mørkt valnøttgulv vil dette koste oss minst 450 kr/m2.
Velger vi i stedet å legge sponplater samt et valnøtt laminat vil totalprisen bli ca. 250 kr/m2.
Nå til mine spørsmål..
1. Hvordan går arbeidsgangen til dersom jeg velger å jevne ut sanden, legge sponplater samt laminat, hva skal man stå på ved utjevning osv..?
2. Hvor tykke sponplater skal jeg bruke?
3. Hvordan gjør jeg ved døråpninger? (Har hørt at man kun skal gjøre ett rom av gangen ved utjevning av sand).
4. Hvordan sørger jeg for at sanden ikke kryper opp langs veggene?
Så lurer jeg på hva dere andre ville ha valgt, laminat eller parkett?
Hvor mye ville det økt verdien ved et salg ved valg av parkett?
Takknemlig for all hjelp jeg kan få / Marc
Jeg og min kjæreste har kjøpt oss en leilighet på 70 m2 om 2 uker får vi nøklene og skal med en gang starte renoveringen.
Da vi var i leiligheten så vi at gulvet hellet flere steder, og etter det gjorde jeg litt research og fant ut at på den tiden da dette huset ble bygd, jevnet man ut betongdekke med sand. Og med tiden kan den sette seg på visse områder med mye trafikk, som ved terskler, kjøkken med mer.
Det ligger parkettgulv i stuen, resten av leiligheten har linoleumsbelegg.
Vi vil legge en type gulv i hele leiligheten, uten terskler (slik at rommene flyter sammen).
Og da har jeg hørt at dette bare fungerer dersom man velger et laminatgulv, pga. at tregulv beveger seg med året.
Da jeg snakket med en gulvlegger mente han at vi burde velge parkettgulv, nå som vi likevel river ut alt gulv samt jevner ut sanden.
Men da vi er ute etter et mørkt valnøttgulv vil dette koste oss minst 450 kr/m2.
Velger vi i stedet å legge sponplater samt et valnøtt laminat vil totalprisen bli ca. 250 kr/m2.
Nå til mine spørsmål..
1. Hvordan går arbeidsgangen til dersom jeg velger å jevne ut sanden, legge sponplater samt laminat, hva skal man stå på ved utjevning osv..?
2. Hvor tykke sponplater skal jeg bruke?
3. Hvordan gjør jeg ved døråpninger? (Har hørt at man kun skal gjøre ett rom av gangen ved utjevning av sand).
4. Hvordan sørger jeg for at sanden ikke kryper opp langs veggene?
Så lurer jeg på hva dere andre ville ha valgt, laminat eller parkett?
Hvor mye ville det økt verdien ved et salg ved valg av parkett?
Takknemlig for all hjelp jeg kan få / Marc
1. Har selv byttet samtlige gulv samt underlaget ned til betonghvelvet. Jeg hadde puss ovenpå gassbetong som hadde begynt å smuldre seg så samme effekt som du nå har fått. Vet at et stort område med leieboliger hadde samme type gulv, de såkalte millionprosjektet. Etter hva man har sagt så har all sand blitt fjernet og man har lektet om gulvene fra starten for å få det bra.
Hei!
Har nylig renovert en stue fra 1963 med et bølgete parkettgulv. Synderen var at gulvet lå flytende, på sand, men kilene rundt veggene satt fast......Det var litt pusling å rive opp det gamle gulvet uten å skade/røre om i sanden. Det jeg gjorde var å rive 3-4 rader med gammelt gulv, jevne ut sanden med kryslaser, ut med 3mm foam, inn med det nye gulvet, rive noen rader til, inn med det nye osv.
Du må skjøte ved alle dører da tre er et levende materiale. Finnes pene overganger i tre.
Du bør absolutt satse på et massivt tregulv, 14-15mm. Dette øker verdien på leiligheten din.
Jeg var en stund inne på å skuffe ut all sand og lage bjelkelag og legge inn ny isolasjon, men det prosjektet forkastet jeg. Grunnen til at det ligger sand er at det var den beste måten å dempe trinnlyd ned til naboen på den tiden.
Når er huset ditt bygd?
Hva er det for gulv i dag i alle rommene?
Har du nabo under deg?
Hva koster gulv spon per kvm?
Har nylig renovert en stue fra 1963 med et bølgete parkettgulv. Synderen var at gulvet lå flytende, på sand, men kilene rundt veggene satt fast......Det var litt pusling å rive opp det gamle gulvet uten å skade/røre om i sanden. Det jeg gjorde var å rive 3-4 rader med gammelt gulv, jevne ut sanden med kryslaser, ut med 3mm foam, inn med det nye gulvet, rive noen rader til, inn med det nye osv.
Du må skjøte ved alle dører da tre er et levende materiale. Finnes pene overganger i tre.
Du bør absolutt satse på et massivt tregulv, 14-15mm. Dette øker verdien på leiligheten din.
Jeg var en stund inne på å skuffe ut all sand og lage bjelkelag og legge inn ny isolasjon, men det prosjektet forkastet jeg. Grunnen til at det ligger sand er at det var den beste måten å dempe trinnlyd ned til naboen på den tiden.
Når er huset ditt bygd?
Hva er det for gulv i dag i alle rommene?
Har du nabo under deg?
Hva koster gulv spon per kvm?
Takk for svarene.
Jeg har regnet på 22mm gulvspon ca 60-70 kr/m2, fuktsperre, trinnlydsmatte samt et laminatgulv fra K-rauta for 149 kr/m2.
Totalt ca 250 kr/m2: for 75 m2 blir det altså 18750.
For parkett, 450 kr/m2 blir det 33350, altså nesten det dobbelte.
Velger jeg laminat og sørger for at undergulvet blir godt gjort, så kan neste kjøper velge å enten beholde gulvet eller ta det opp og selge det på blokket (plukkes lett fra hverandre) og deretter legge inn nytt.
Jeg har naboer under meg, så gulvet kommer ikke til å bli kaldt.
Huset er bygd i 1958, altså ikke noe millionprosjekt.
Alle rom unntatt stuen har linoleummatter.
Mvh/ Marc
Jeg har regnet på 22mm gulvspon ca 60-70 kr/m2, fuktsperre, trinnlydsmatte samt et laminatgulv fra K-rauta for 149 kr/m2.
Totalt ca 250 kr/m2: for 75 m2 blir det altså 18750.
For parkett, 450 kr/m2 blir det 33350, altså nesten det dobbelte.
Velger jeg laminat og sørger for at undergulvet blir godt gjort, så kan neste kjøper velge å enten beholde gulvet eller ta det opp og selge det på blokket (plukkes lett fra hverandre) og deretter legge inn nytt.
Jeg har naboer under meg, så gulvet kommer ikke til å bli kaldt.
Huset er bygd i 1958, altså ikke noe millionprosjekt.
Alle rom unntatt stuen har linoleummatter.
Mvh/ Marc
Hei!
Det ble litt feil på årstallet i innlegget mitt (1963 gjaldt noe helt annet...) huset mitt er bygd 59-60. Jeg ville tro at det er samme opplegg hos deg som hos meg, dvs sand i stuen og en påstøp på bjelkelaget i øvrige rom for å få samme nivå på gulvene i leiligheten.
Jeg tenkte ikke på kulden nedenfra, men viktigheten av å beholde sanden så du ikke forstyrrer naboen under, stereoen (fins jo SD-putene), fest mm mm. Jeg vet ikke hva som kan skje hvis naboen under begynner å klage og det viser seg at du har fjernet sanden og ikke erstattet den med et materiale med tilsvarende funksjon. Du kan ikke regne med at bjelkelaget er plant, det jeg så av gulvet ved min renovering var mye ujevnheter (et mindre månelandskap).
Kan ikke tydelig nok understreke at det er mye hyggeligere med et "ekte" parkettgulv sammenlignet med laminat. Tenk på hvordan dere kan få økonomi til et "ekte" gulv. Ta renoveringen i etapper, gjør vegger, tak mm, og deretter gulvet (stuen gjøres direkte).
Antar at du har sjekket litt på øvrige "gulv" tråder og jeg tør nesten love at et flertall foreslår "ekte" parkett.
Det ble litt feil på årstallet i innlegget mitt (1963 gjaldt noe helt annet...) huset mitt er bygd 59-60. Jeg ville tro at det er samme opplegg hos deg som hos meg, dvs sand i stuen og en påstøp på bjelkelaget i øvrige rom for å få samme nivå på gulvene i leiligheten.
Jeg tenkte ikke på kulden nedenfra, men viktigheten av å beholde sanden så du ikke forstyrrer naboen under, stereoen (fins jo SD-putene), fest mm mm. Jeg vet ikke hva som kan skje hvis naboen under begynner å klage og det viser seg at du har fjernet sanden og ikke erstattet den med et materiale med tilsvarende funksjon. Du kan ikke regne med at bjelkelaget er plant, det jeg så av gulvet ved min renovering var mye ujevnheter (et mindre månelandskap).
Kan ikke tydelig nok understreke at det er mye hyggeligere med et "ekte" parkettgulv sammenlignet med laminat. Tenk på hvordan dere kan få økonomi til et "ekte" gulv. Ta renoveringen i etapper, gjør vegger, tak mm, og deretter gulvet (stuen gjøres direkte).
Antar at du har sjekket litt på øvrige "gulv" tråder og jeg tør nesten love at et flertall foreslår "ekte" parkett.
kan du tenke deg dette systemet og fjerne all sand?
http://www.swedspan.se/websites/swedspan/sd_page/20/1/index.php
http://www.swedspan.se/websites/swedspan/sd_page/20/1/index.php
Forstår ikke hvorfor man skal legge mange tusen på dette. Det er bare ut med skiten og bygge opp et nytt bjelkelag. Kiler under for bæreevne og for å få det rett. Er gjort på en dag. Så limer man spon på toppen. Kan legge gulvvarme om man vil.byggare henke skrev:
Medlem
· Västragötaland
· 870 innlegg
Her ser det ut til å være en viss forvirring mellom varmeisolering og lyddemping. Lyd dempes ved at det tvinges til å passere materiale med høy densitet, tunge materialer f.eks. sand, gips, gulvspon mm.hokanp skrev:
Det finnes egentlig bare to eller tre bra måter å fikse et sandgulv:
1. Legge om det og fortsette å bruke sand, men gjøre om det og retta/plane ut sanden igjen så det blir bra, og legge spon oppå. Et klassisk flytende gulv.
2. Å fjerne sanden og støpe på gulvet med passende materiale. f.eks. avrettingsmasse om det er et tynt sandlag, eller vanlig betong om det er mye. Gulvet jevnes av i mørtelen eller med avrettingsmasse oppå, og det nye gulvet legges direkte på betongen med plast/skum mellom gulv og betong.
3. Deretter finnes det flere ulike systemer som bygger på avstandsstykker under et spongulv som står på "føtter" med tomrom under. I disse systemene finnes det ulike trinnlyddempende matter eller lignende som fungerer.
Hvorfor ikke bare bygge opp med bjelker da? Jo, det gjør man jo vanligvis i underetasjen eller i en villa hvis man ikke må ta så stor hensyn til at naboen under kan bli forstyrret av trinnlyd. Eller hvis man eier hele huset og gjør om alle leilighetene så det bare er å akseptere at det høres mellom etasjene. Å som TS renovere en leilighet midt i et hus og gjøre avkall på lyddemping kan nok få foreningen i huset til å dømme ut renoveringen hvis de får klager etterpå. Det skal også nevnes at det dreier seg om en veldig liten leilighet, så det blir nok billigst å gjøre det riktig uansett.
Har reglet mitt mellombjelkelag og sitter under dette hele dagen da kontoret mitt er i kjelleren. Kan garantere at det er lydløst. Har brukt gulvplater på bjelkene, men det skrev jeg før. Dette skrev jeg også: Og jeg har informasjon fra en som bygde disse gulvene på 60- og 70-tallet i nye hus, totalt ca. 40 års erfaring. Finnes noen triks man kan bruke. Også isolasjon er et lyddempende tiltak.