4.897 lest ·
15 svar
5k lest
15 svar
Hjelp med forsterkning av trebjelker
Side 1 av 2
Legger tråden her også, om jeg har postet i feil forum:
I min baderomsrenovering oppdaget jeg ved oppbrytning av gulvet at to av gulvbjelkene er felt ut og at avløpsrøret er trukket rett gjennom. Huset er bygd i 1920 og det er dimensjon 250 x 150 på bjelkene. Spennvidden vet jeg ikke siden de forsvinner inn under døren, men over tre meter iallfall. Badet er i andre etasje, og det er de to midterste av totalt fire bjelker i rommet som er uthulte. Uthulingen er ca. 50 cm fra ytterveggen. Igjen av bjelkene er kanskje bare 5-6 cm nederst. Det er c-c 60 mellom bjelkene.
Jeg forstår jo at dette må styrkes opp på en eller annen måte, da det skal flytsparkles og legges fliser, og badekar plasseres oppå. Men hvordan? Problemet er at et 110-rør må gå gjennom bjelkene. Jeg får altså ikke plassert en ny regel ved siden av de skadede, med mindre også den felles ut ettersom røret går nesten hele veien langs veggen. Kortlas hjelper, så vidt jeg forstår, ikke mot denne typen problem.
Tankene jeg har er noen form for metallplater som spikres/skrus langs sidene på bjelkene, med rom for røret å gå gjennom. Disse skulle da være rundt en meter lange. Problemet som jeg ser det er at der røret går gjennom ikke kan være bredere enn 50mm. Ville dette kunne holde? Og hvor får man tak i noe slikt?
Vet dere hvordan man løser slikt tas forslag imot med takk.
Litt bilder:

I min baderomsrenovering oppdaget jeg ved oppbrytning av gulvet at to av gulvbjelkene er felt ut og at avløpsrøret er trukket rett gjennom. Huset er bygd i 1920 og det er dimensjon 250 x 150 på bjelkene. Spennvidden vet jeg ikke siden de forsvinner inn under døren, men over tre meter iallfall. Badet er i andre etasje, og det er de to midterste av totalt fire bjelker i rommet som er uthulte. Uthulingen er ca. 50 cm fra ytterveggen. Igjen av bjelkene er kanskje bare 5-6 cm nederst. Det er c-c 60 mellom bjelkene.
Jeg forstår jo at dette må styrkes opp på en eller annen måte, da det skal flytsparkles og legges fliser, og badekar plasseres oppå. Men hvordan? Problemet er at et 110-rør må gå gjennom bjelkene. Jeg får altså ikke plassert en ny regel ved siden av de skadede, med mindre også den felles ut ettersom røret går nesten hele veien langs veggen. Kortlas hjelper, så vidt jeg forstår, ikke mot denne typen problem.
Tankene jeg har er noen form for metallplater som spikres/skrus langs sidene på bjelkene, med rom for røret å gå gjennom. Disse skulle da være rundt en meter lange. Problemet som jeg ser det er at der røret går gjennom ikke kan være bredere enn 50mm. Ville dette kunne holde? Og hvor får man tak i noe slikt?
Vet dere hvordan man løser slikt tas forslag imot med takk.
Litt bilder:

Du bør forsterke med stålprofil oppe og nede på bjelkene på begge sider, dvs både over og under rørene og til høyre og til venstre for bjelkene. De bør gå et godt stykke forbi "urjackningen", trolig må du gå inn i det tilstøtende rommet for å kunne forankre profilene tilstrekkelig.
anaitis skrev:
Usj... Nå blir jeg lei meg
Men du mener at dette ikke er nok? :S
Da jeg forsto at det var for komplisert til å løse selv, tok jeg hjem en konstruktør i går som kikket på det. Han skulle regne på det og komme tilbake i dag. Kommer han ikke på en løsning uten å måtte rive parkett osv., så vil jeg sannsynligvis legge røret under bjelkene i stedet ved å bygge en liten kulvert i kjøkkentaket og gå opp i badet, på den andre siden av bjelkene. Deretter forsterke de sagede bjelkene på en eller annen måte uten å måtte tenke på rørgjennomføring.
Det blir kulvert under kjøkkentaket. Konstruktørene regnet og kom fram til at det nok skulle gå å fikse til en spesialløsning på et vis, men at det ville kreve mer regning for å være sikker, samt at det er vanskelig å forutsi hvor bra det blir. Han rådde meg til å kjøre på kjøkkenløsningen dersom jeg var villig til å gjøre inngrepet. Jeg går altså av fra stammen på kjøkkenet, og går langs kjøkkentaket og opp i badet på den andre siden av bjelkene. Deretter bygger jeg inn røret. Kommer tilbake med bilder etter helgen.
Om man bare funderer litt til på løsningen med stålprofil.
Kunne ikke to stykker U-bjelker hvis bredde er lik som bjelken kunne fungere. Typ 1m på hver side av utsparingen.
Da ville U-en ligge oppå og under bjelken, boltes med vognbolt rett igjennom?
Kunne ikke to stykker U-bjelker hvis bredde er lik som bjelken kunne fungere. Typ 1m på hver side av utsparingen.
Da ville U-en ligge oppå og under bjelken, boltes med vognbolt rett igjennom?
Jo da, men det er nok vanskeligere å få plass over og under bjelken, enklere på sidene.corre skrev:
Så er sikkert U-bjelke overkill.
Medlem
· Blekinge
· 12 269 innlegg
Løfter denne tråd siden jeg har et lignende problem. Tregulvbjelker under det fremtidige baderomsgulvet, en gammel fuktskade som har spist opp lokalt 2 cm på oversiden av bjelkene, på en strekning av 40 cm, nær veggen. Alt kjennes tørt nå. Jeg vet at baderommet har blitt lagt om etter fuktskaden. Spennvidden 3,7 m. Ingen rørgjennomføring. Bjelkene er 2"x8", cc 50.
Oppå har det ligget et spontet tregulv, flyt+fliser, helt uten problemer. Nå skal det bli gulvspon 22, flyt, fliser.
Selvfølgelig skraper jeg ut den myke kjeksen som tannlegen. Hva skal jeg gjøre deretter?
a) Ingenting.
b) Bytte bjelke. Et større inngrep som føles overkill
c) Forsterke. Men med hva da? Spikerblikk? Kompisbjelke, 2"x8", 2 m lengde? Kryssfinerremsen skrulimt på sidene?
Oppå har det ligget et spontet tregulv, flyt+fliser, helt uten problemer. Nå skal det bli gulvspon 22, flyt, fliser.
Selvfølgelig skraper jeg ut den myke kjeksen som tannlegen. Hva skal jeg gjøre deretter?
a) Ingenting.
b) Bytte bjelke. Et større inngrep som føles overkill
c) Forsterke. Men med hva da? Spikerblikk? Kompisbjelke, 2"x8", 2 m lengde? Kryssfinerremsen skrulimt på sidene?
Medlem
· Blekinge
· 12 269 innlegg
To naboer.