Vil helst lage en helt frittbærende åpning på 6m, men jeg har fått svar om at jeg trenger en limtrebjelke på 115x495, og den ville bygge for mye nedover, så det går ikke. Finnes det noen annen løsning? Skal lage en bardisk som er 238cm lang i starten, så går det an å sette en pen søyle i den? Det blir et svart kjøkken med grå benkeplate.
Det er bare 25mm opp til takstolene så det kan jeg jo heve bjelken med men den ville uansett bygge ned for mye. Jeg så på stolpene i lenken og det kanskje ville blitt fint uansett.
Å ha den ovenpå takstolene hørtes jo ut som et ganske bra alternativ! Har den fortsatt samme bærekraft ovenfor som om den skulle ligge under? Eller blir det en annen dimensjon da?
Har en lignende løsning i gangen. Vi har en rund hvitlakkert stålsøyle ca 70mm i diameter. Jeg har min helt frittstående, men å plassere den ved enden av bardisken og i passende farge vil nok bli ganske diskret og ute av veien.
Det var en tidligere eier som rev veggen så hvor den er kjøpt vet jeg ikke.
En bardisk med innebygd søyle (slik at benkeplaten går rundt søylen) kan bli så fin som helst. Selve søylen kan jo være et enkelt firkantet stålrør og så kan man tre på et ytre rør i krom, messing, hvitmalt eller hva som helst. Bygg inn en ølkran også.
Er ikke helt uvanlig i eldre hus med overliggende bærende bjelke. Vi har det i vår gamle skånelänga. Samme bæreevne som om den er under. I vårt tilfelle sitter takbjelker og den overliggende bjelken sammen med store grove smidde vognsbulter, type M20-25 ca. Men da er jo våre bjelker 5" brede selvfølgelig. Men det finnes jo naturligvis moderne passende lange og grove skruer å kjøpe.
Som alternativ til grov limtrebjelke på oversiden/tak kan du bygge en takstol og henge bjelkelaget i.
Vet at det finnes tråder her på forumet der begge metodene har forekommet.