Hei

Jeg håper å få litt hjelp med dimensjoneringsberegninger for en limtrebjelke til en utbygging av en balkong. Jeg har forsøkt å regne på en bjelkeseksjon i balkongen mellom to støtter.

Litt informasjon og et lite bilde er vedlagt nedenfor.
  • Beregnet limtrebjelke omtrent 115x333.
  • Maks spennvidde =5.8m (pga parkering + garasjeporter under balkongen)
  • cc_bjelke =1.5m
  • Sikkerhetsklasse 2
  • Klimaklasse 3
  • Dimensjonerende verdi for lasten ble 5.5kN/m^2 (gk=0.7kN/m^2 qk=3.5kN/m^2)
  • Punktlasten er ikke dimensjonerende.
Dimensjoneringsberegningene finnes i pdf innlenket her:.
https://delafil.se/385ee9736efc07eb/dimensionering_limträbalk_balkong_pa1.pdf

Har noen spørsmål som jeg håper dere kan hjelpe til med å besvare.
  1. Har ansatt klimaklasse 3 for beregningen. Balkongen er mer enn halvparten værbeskyttet fra huset. Så er dette et nødvendig valg? Dette gir tøffe krav i dimensjoneringen. Kan jeg gå til klimaklasse 2?
  2. Har jeg regnet rimelig? Det føles som om dimensjonen på limtrebjelken blir kraftig.
  3. Noe mer jeg trenger å tenke på i dimensjoneringen?

1. 3D-modell av en balkongutvidelse med limtrebjelker, støtteben og en vegg i bakgrunnen. Spennvidde og avstander mellom bjelkene er angitt.

Dine bjelker er for spinkle (i hvert fall midtbjelken). Siden den tar opp last på en bredde av 1,5 m, blir den dimensjonerende lasten 6,3 kN/m. For å tåle klimaklasse 3 (et rimelig valg) bør dimensjonen være 115x405 mm.

Takk for ditt svar justusandersson. Jeg har forsøkt å følge standarden for beregningen og ønsker å forstå hvordan du kommer frem til 6.3kN/m. Ifølge min dimensjonering må jeg dimensjonere for 8.25kN/m (5.5kN/m^2*cc_bjelke = 5.5*1.5m= 8.25kN/m)

Din tall som er 6.3kN/m er mindre enn min tall på 8.25kN/m men likevel blir din bjelke større? Det som jeg har dimensjonert etter er maksimalt bøyningsmoment M. Jeg kommer frem til min dimensjon ifølge nedenstående beregning:

Maksimalt bøyningsmoment M = last*spennvidde*spennvidde/8 = 8.25*5.8*5.8/8 = 34.96kNm (maksimalt bøyningsmoment for en friliggende bjelke mellom to støtte)

dimensjonerende bøyningsstyrken fra GL30c bjelke f = kmod*f/gamma_m = 0.65*30/1.25 = 15.6 MPa (partialkoeffisienter for dimensjonerende bøyningsstyrken)

kmod = 0.65 siden det er klimaklasse 3 og varighetsklasse M for lasttilfellet
gamma_m = 1.25 partialkoeffisient for limtre

Nødvendig bøyningsmotstand W = M/f = 2.2*10^-3 m^3

Bøyningsmotstanden for en rektangulær bjelke er W=b*h^2/6 løser man ut h og setter inn W og b=115mm ovenfor fås h = 341 mm

Finnes det mulighet for deg å beskrive hvor dine tall kommer fra slik at jeg kan forstå hvor jeg går feil i mine beregninger?

Beste svar

Du dimensjonerer mht bruddgrense mens jeg beregner på bruksgrensen, noe som er vanlig når det gjelder bygningskonstruksjoner som bjelkelag mm. Det gir også betydelig høyere krav. Man beregner den maksimale nedbøyningen og sørger for at den ligger under 1/300 av spennvidden. For en fritt opplagt bjelke med en jevnt fordelt last blir nedbøyningen 5qL^4/384EI. q er den fordelt lasten per meter, L er spennvidden, E er elastisitetsmodulen og I er tverrsnittets treghetsmoment. Man kan bruke hvilke enheter man vil så lenge det gjøres konsekvent. E må velges mht klimaklasse og lastvarighet. Dessuten pleier man å kontrollere svikten. En punktlast bestående av 1 kN som er plassert på bjelkens midt skal ikke forårsake større momentan nedbøyning enn 1,5 mm uavhengig av spennvidden. Når det gjelder lasten har du kommet frem til 5,5 kN/kvm (nyttelast 3,5 og egenvekt 0,7). For å komme frem til den fordelt lasten på midtbjelken må du multiplisere med 1,5 for å komme rett bredde på lastflaten. Her ser jeg at jeg har gjort en regnefeil. 5,5*1,5=8,25 ikke 6,3. Jeg får skylde på datamaskinens regneprogram. Trykker man ikke på AC kan man få med gamle tall. Pinlig. 115x405 gir nedbøyningen 1/257, noe jeg synes er OK i sammenhengen. Ellers må man gå opp til 115x450.

Så bra!

Takk for avklaringen, da stemmer beregningene mine ganske bra. Jeg har også regnet på nedbøyningen i brukstilstand og kan konstatere at det sannsynligvis ikke er et større problem selv med en litt mindre bjelke. Jeg kommer også til å gjøre noen justeringer når det gjelder maksimalspennvidde for den midterste bjelken, samt eventuelt legge til en ekstra stolpe.

Kommer nok til å bruke 360 høyde på limtreet, da jeg ikke vil slå hodet når jeg skal gå inn gjennom ytterdøren.

Takk for all hjelp og støtte, virkelig verdsatt!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.