Hei!

Jeg trenger hjelp til å dimensjonere en bjelke for å erstatte en vegg. Veggen er bærende, og etasjeskillet til andre etasje er skjøtet og hviler på den. Veggen går gjennom hele huset som er knapt 10 meter langt. Jeg har fjernet litt over halve veggen og skal opp med en bjelke. Spennet på bjelken blir ca. 5,5 meter, og ingen søyler skal brukes bortsett fra i endene. Den vil ligge på passende søyler som står på en murt vegg i kjelleren, samt at jeg vil frese ut og stikke den inn i ytterveggen samt litt inn i den eksisterende veggen på motsatt side.

Bjelken som jeg har er en IPE 200, men jeg synes at det er litt i spinkleste laget. Den øvre etasjen består av to mindre rom samt et lite toalett. Huset ligger i Västmanland i Västeråstrakten.

Jeg hadde tenkt å montere bjelken i helgen, men har som sagt begynt å få litt kalde føtter. Holder en IPE 200 med 5,5 m spenn uten søyle på midten? Jeg har flere bjelker, så om nødvendig og om det hjelper, kan jeg eventuelt montere to ved siden av hverandre, men vil helst unngå det.

Takk for raske svar. :)

Mvh Evers

jeg er ingen konstruktør. Men jeg tror at en vesentlig oppgave er hvor stor spennvidde det er i andre retningen, dvs hvor mye gulvflate skal bjelken bære opp.

Innebjelkelag skal dimensjoneres for 200kg per kvm, pluss egenvekt, eventuelle vegger og eventuell last som kommer fra taket.

Huset er drøyt 7 meter bredt, så bjelkelaget har et spenn på drøyt 7 meter, 1 1/2 plan,

Jeg hadde en lignende belastningstilfelle da jeg bygde for 1,5 år siden. Min overetasje er totalt 7m bred og hviler i midten på en IPE bjelke. Jeg har frittbærende takstoler så ingen ekstra last foruten mellombjelkelaget belaster bjelken.

Da jeg regnet på det kom jeg fram til at en IPE 240 var nødvendig for å oppfylle bygningsnormene for nedbøyning. Med tanke på at en IPE 240 er dobbelt så kraftig som en IPE 200 ville jeg nok satt doble bjelker for å sove helt rolig om natten.

Slik så det ut, min bjelke er selvfølgelig lengre enn 5,5m, men siden jeg har en søyle får jeg et lignende belastningstilfelle som deg.

• En person monterer gulvbord i et uferdig rom med synlige trebjelker og isolasjon på veggene. Verktøy og materialer ligger spredt rundt.
Uten å ha regnet på det så ville jeg nok fraråde deg. Holder sikkert i bruddgrensetilstanden men du risikerer store nedbøyninger samt stor svikt på bjelkelaget.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.