Holder på å innrede min overetasje på vår smålandsvilla.
Har hatt en tanke på å ha det åpent til møne i kvisten, men nå som jeg har kommet dit i byggingen blir jeg litt tvilende.
I øvrige skråtak har jeg 240mm isolasjon, men skal jeg sadle/salning (hva det nå heter på fagspråk) på såpass mye, vil takvinkelen komme så langt ned på veggen i kvisten at det ikke stemmer overens med takhøyden i resten av rommet, håper dere forstår hva jeg mener.
Nå til mine spørsmål.
Er det dumt å bare ha 200mm i skråtak i kvisten, samt ca 160mm oppe i møne da luftspalten stjeler litt plass der.
Vil ikke risikere funksjonalitet, bygger heller igjen møne og isolerer som vanlig enn at det blir dårlig utført.
Her ser dere hva jeg mener, skulle helst ønske mer isolasjon der, men må da sadle på mer og da kommer takstolen lenger ned på rette veggen.
Her blir det jo bare ca 160mm isolasjon? føles ikke bra
Har et spørsmål om området som er markert på dette bildet, bør man også ha luftspalte der? luften har jo ingen steder å ta veien? men kanskje man gjør det likevel, funksjonen er kanskje ikke bare at luften skal kunne passere fra den ene siden til den andre? vennligst opplys meg takk
Håper noen snekker eller noen som har gjort lignende kan hjelpe meg.
Dallelkpg skrev: Har en fråga om ytan som är markerad på denna bild, ska man även ha lustspalt där? luften har jo ingen steder å ta veien? men man kanskje gjør det allikevel, funksjonen kanskje ikke bare er at luften skal kunne passere fra den ene siden til den andre?
Ja det skal være luftspalt i tilknytning oppover og nedover sånn at luften kan sirkulere/ventilere bort fukt.
Om ikke takhøyden er for liten så ville jeg lagt på og dratt ned skråveggen litt for å få inn 240mm. Oppe i mønet kan man sette en "møneplank", dvs. en plank/gipsstripe som gir noen dm bred flat takstripe, så blir det fullisolert overalt.
Takk for svaret, Oldboy! Hva er da å anbefale som spalte akkurat der? Vet ikke om du vet hvordan det ser ut i en SMV Kalmar akkurat i den vinkelen, men det er litt vanskelig å få til noe tett. Har jo kjørt med masonitt mellom takstolene og vindsperre nede ved takfoten, men vet ikke helt hvordan jeg skal løse dette her... Tips? Og når vi først snakker isolasjon - finnes det en gitt tykkelse, eller er 200-300mm i skråtak kun anbefalinger?
Bare så jeg ikke mistolker:
Utgjør masoniten undertaket, eller har du satt den der for å ha som mothold så isolasjonen ikke trykkes opp mot yttertaket/råsponten?
Om masoniten er som mothold (så isolasjonen ikke trykkes opp mot yttertaket/råsponten), og luftspalte finnes mellom masonit og yttertaket/råsponten så skal det ikke være noen ekstra luftspalte i det rødmarkerte området, (eller noe annet sted).
(Jeg vet ikke hvordan akkurat dette huset er konstruert, annet enn det jeg tror jeg kan utlese fra bildene + teksten.)
Isoleringstykkelse i skråtak er akkurat som for alle andre steder, jo mer desto bedre. Akkurat skråtak pleier å få isoleringstykkelse etter hva som er praktisk mulig, i hvert fall på eldre hus. Det er viktig å få det ordentlig vindtett, ellers hjelper det ikke hvor mye isolering som legges på. Tenk på at masonit krymper og sveller en hel del, og følgelig blir det lett gliper i skjøtene. Det er altså ikke feil å bruke isolering med vindsperre mot masoniten.
Hei igjen! Jeg setter opp huntonitt for å skape luftspalte mellom isolasjon og yttertaket (som også består av huntonittplater). Platene stifter jeg fast i 25*50 regel, således får jeg en spalte på 50 mm. Huntonitten som man ser i det rødt markerte området på bildet ovenfor utgjør yttertaket. Jeg legger ved et bilde fra min egen loft... Det ene bildet viser takoppletten og det området som jeg ikke vet hvordan jeg skal løse (den svarte gummimatten...). Den skal vel antagelig gjøre det tett, mistenker jeg, men hvordan gjøre med luftspalten akkurat der? Det andre bildet viser huntonitten som lager luftspalten i de øvrige fagene, nederst tenker jeg å feste vindsperrepapp mot hammerbåndet.
Slutter gummimatten helt tett mot uteluften overalt?
Jeg skulle ønske at gummimatten er til for å få undertaket tett i takvinkelen, dvs den bør gå omtrent som tilsvarende plåtvinkel under taksteinene? Da burde det være luftspalte ned mot fasaden? Så kompliseres luftingen av de skrågående stenderne. Går det an å bore lufthull i dem?
Hvis huset er laget for å kunne innredes på loftet - hvordan gjør hus-/byggefirmaet det? Kan du ringe og spørre?