Jeg holder på å rive en bærende vegg mellom kjøkken og stue. Veggen skal erstattes av en limtredrager og jeg tenkte å høre om noen på forumet kan hjelpe meg med dimensjonering av drageren. Konstruksjonstegning mangler og siden huset er et dødsbo har jeg ingen å etterlyse den hos.
Huset har et pulttak med 4° helling. Papptak med isolasjon. Snøsone 2,5. Røde linjer på bildet er takstoler, blå linje er veggen som skal erstattes med limtre. Veggen som skal bæres opp av limtredrageren er 415 cm lang og 465 cm bred.
Er du bygningsingeniør eller bare flink til å regne er jeg meget takknemlig for hjelp!
Jag håller på att riva en bärande vägg mellan kök och vardagsrum. Väggen ska ersättas av en limträbalk och jag tänkte höra om någon på forumet kan hjälpa med med dimensionering på balken.
Konstruktionsritning saknas och då huset är ett dödsbo har jag ingen att efterlysa den hos.
Huset har ett pulpettak med 4° lutning. Papptak med isolering. Snözon 2,5. Röda linjer på bilden är takstolar, blå linje är väggen som ska ersättas med limträ. Väggen som ska bäras upp av limträbalken är 415 cm lång och 465 cm bred.
[bilde]
Är du byggnadsingenjör eller bara duktig på att räkna är jag mycket tacksam för hjälp!