R
Jeg trenger hjelp med å gjøre en beregning på hva konseptet mitt tåler av påkjenninger.
Jeg vil bruke C14 treverk med S/S mål 400mm i gulv/veggstendere og bygge i 2 plan.
Er det noen som kan hjelpe meg?

Uten å beregne kan man si at i vegg er c14 fullt tilstrekkelig. I bjelkelag begrenses spennvidden til ca 3,5-3,8 m med 45x 220. For å beregne trengs mer data.

R
Dim som jeg vil anv er 50*200

R
Husets bredde blir 8 M ytre mål ca 20 M langt, hjert vegg sentrert i eiendommen (4 M fra yttervegg). Takhøyden blir 2,7 M

Ribons skrev:
Dim som jag vill anv är 50*200
regn med maks 3,5m spennvidde.

R
for hva? veggsvillene eller gulvsvillene, og er dette et tall som jeg kan bruke eller mer bare en kvalifisert gjetning?

Ribons skrev:
for hva? veggreglene eller gulvreglene, og er dette et tall jeg kan bruke eller mer bare en kvalifisert gjetning?
3,5m er for gulv/mellom-etasje. For veggreglene er det god margin.

Tallet er en anslag, i underkant av hva en beregning ville gi.

R
ok så om jeg har forstått deg riktig så burde det fungere om jeg har 4 M fra ytterveggen til hjertet veggen som mellomstøtte en rask kalkyle dvs?

Ribons skrev:
ok så om jeg har forstått deg rett, så burde det fungere om jeg har 4 M fra yttervegg til hjertevegg som mellomstøtte en rask kalkyle dvs?
Ja, hvis ytterdimensjonene på huset er 8 m, så bør den frie spennvidden bli ca 3,6-3,7, så med s400 og krysskapping burde det fungere.
Er det bolig eller hvilken type belastning er det? oppvarmet?

R
Ja det er bolig, vet ikke helt hvilken belastning du sikter til, tipper at du mener klimasonen har for meg at det er 1-2 (Mälardalen
Så hva er en krysskolvning for noe?

Jeg tror at larsbj med belsatning sikter til bruksområdet. For boliger skal gulvbjelkelag dimensjoneres for 200kg/kvm (pluss konstruksjonens egenvekt). Deretter finnes det utover det krav om at det skal tåle visse punktbelastninger.

Tilsvarende krav for f.eks. kontorbygninger er 400kg/kvm. Selvfølgelig kan man trenge å ha enda større krav på spesielle lokaler, parkeringshus, verksteder osv.

• Liker
larsbj
  • Laddar…
Kryssavstiving innebærer at man med jevne mellomrom binder sammen bjelkene med kryss av tynnere bjelker. Det innebærer at lasten på en gulvbjelke delvis fordeles ut til omkringliggende bjelker.

• Liker
larsbj
  • Laddar…
R
ok som en kortling omtrent?

Ribons skrev:
ok som en kortling ungefär?
Før satte man tynnere reglar som et x derav navnet.
Nå skjer det oftest ved at man kortlar med samme dimensjon som bjelkelaget

R
ok . man lærer noe nytt hver dag :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.