Hei.

Første tråd så jeg ber om overbærenhet :)

Vi skal rive en bærende vegg mellom kjøkken/gang og stue for å åpne opp. Vegen er bærende og må erstattes av en bjelke. Jeg har kommet frem til at limtredrager blir for høy, så det vil bli en jernbjelke. Jeg ønsker hjelp med å beregne størrelsen på bjelken og om det er best med en HEA eller HEB-bjelke. Tanken er at bjelken skal hvile på to stående trestolper. Vi kan gå ut ifra at bjelken må være 4,5m lang så har vi litt margin. Om bjelken må være altfor høy, finnes det mulighet for å sette en stolpe på midten, men det vil vi gjerne unngå.

Jeg vedlegger diverse tegninger, og hvis noe mangler er det bare å gi et hint. Vi bor i snøsone 2 (Uppsala) og takvinkelen er ifølge en annen tegning 30 grader og taket består av betongtakstein.

Takk på forhånd

Dessverre får jeg ikke til øvrige tegnefiler, men jeg jobber med saken.

Nå tror jeg det skal være løst. Jeg håper at oppløsningen er tilstrekkelig.

• Bygningstegning av et hus med detaljer om struktur og målinger, inkludert tak og veggkonstruksjoner.
  • Gulvplan og tekniske spesifikasjoner for et bygg med ulike mål og detaljer fra byggtegning.
  • Tegning av takstol med mål og dimensjoner, inkludert håndskrevne notater om belastning og materialtyper.
  • Plantegning med markert vegg i rødt, tekst "Aktuell vägg" i samme farge, veggen har blitt løst og oppløsningen vurderes.
  • Svart-hvitt arkitektonisk tegning med rominndelinger og dørplasseringer, mulig husplan.
  • Byggtegning av en takstol med målangivelser og detaljerte notater for konstruksjon.
  • Plantegning av et rom med dører, vinduer og vegger, håndtegnet med enkel strek og noe uklar kvalitet.
BirgitS
For øyeblikket er det mangel på dyktige byggekonstruktører i forumet, så du bør ansette en. Da får du dessuten godt grunnlag for den byggemeldingen som skal sendes til kommunen.

Takk for svaret, da får jeg ta det videre.

Hei, forutsetter at det er veggen på andre etasje direkte under takstolen. Tror ikke veggen er bærende for takstolen. Takstolen har rimelige dimensjoner for å kunne spenne 10 m uten mellomliggende støtte. Finnes tabeller ifølge nedenfor på TräGuiden under 4.2.2 Takstolsdimensjoner. Men skader nok ikke å ta det videre, hadde ønsket å gjøre litt kontrollberegninger for å være sikker.

Tabell som viser dimensjoner på over- og underarm for W-takstol, med varierende snøsone og spennvidde fra 5 til 12 meter.

L Lennart12 skrev:
Hei, forutsetter at det er veggen på andre etasje rett under takstolen. Tror ikke veggen er bærende for takstolen. Takstolen har rimelige dimensjoner for å kunne spenne 10 m uten mellomliggende støtte. Finnes tabeller ifølge nedenfor på TreGuiden under 4.2.2 Takstolsdimensjoner. Men skader nok ikke å ta det videre, hadde ønsket å kjøre noen kontrollberegninger for å være sikker.

[bilde]
Hei.

Det er veggen på første etasje (entréplan).

// Oskar

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.